LETTERS OF TEACHERS TO THE EDITORIAL OFFICE OF THE NEWSPAPER «SOVIET EDUCATION» AS A REFLECTION OF THEIR ATTITUDE TO SCHOOL LIFE (SECOND HALF OF THE 1940S – 1990)
Abstract
The article describes the letters to the editorial board of the newspaper "Soviet Education" from the second half of the 1940s–1990, the purpose of which was to reflect the school life of this period. Coverage of the main problems in the letters of teachers in the pages of the newspaper "Soviet Education" was out of the attention of researchers and requires an in-depth description of them in the context of school life. The example of the letters clarifies the main elements of educational activities, areas of interaction with the public, their attitude to current issues of the time. In the columns of periodicals, readers and contributors could not only get acquainted with the main events of life in the country and industry, which represented the publication, but also to express their own point of view on a particular issue. The newspaper "Soviet Education" was a body of the Ministry of Education of the USSR and the Ukrainian Republican Committee of the Trade Union of Educators, Higher Education, Higher Education and Scientific Institutions and during the period under study, presented the relevant content. The letters, in fact, reflected the policies of the Soviet government and covered issues ranging from school reform to the daily lives of teachers. The latter could ridicule the Soviet reality through their own creative writings: adventure, poems, fables, stories. The authors, as a rule, openly wrote about what hurt, or need to decide, expressing their own attitude to reality. Confirmation of this was the indication of their data, place of work. On the other hand, such openness allowed the authorities to control the school sphere in the USSR. However, most educators presented official views on school life, although some exceptions were practiced.
References
2. Каганов Ю. О. Радянська преса і конструювання масової суспільної свідомості в Україні (1950–1985 рр.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2014. Вип. 38. С. 213–225. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npifznu_2014_38_44 (дата звернення6 10.01.2022).
3. Новородовська Н. О. Преса та журнальна періодика на території УРСР у 1970-х–на початку 1980-х рр.: соціокультурний аналіз. Наукові записки з української історії. 2019. Вип. 45. С. 67–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzzui_2019_45_9 (дата звернення6 03.01.2022).
4. Ковальська Л. Книги та преса як документально-інформаційні ресурси: жанрові особливості. Вісник Книжкової палати. 2020. № 4. С. 27–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2020_4_8 (дата звернення: 04.01.2022).
5. Цимбал-Слатвінська С. Педагогічна преса як джерело історико-педагогічних досліджень. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки. 2015. Вип. 140. С. 160–162. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2015_140_42 (дата звернення: 05.01.2022).
6. Пироженко Л. Педагогічна преса як джерело дослідження проблем реформування змісту загальноосвітньої школи в кінці 50-х рр. ХХ ст. Історико-педагогічний альманах. 2006. Вип. 2. С. 22–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2006_2_4 (дата звернення: 04.01.2022).
7. Щука Г. П. Педагогічна преса України 50–80-х років ХХ століття про діяльність районних відділів народної освіти по управлінню сільськими школами. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2007. № 1. С. 195–201.
8. Щука Г. П. Проблеми розвитку сільської школи в українській педагогічній пресі в 50–80-ті роки ХХ століття : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Луганськ, 2007.
9. Стельмашук Ж. Г. Публікації в педагогічній пресі як джерело інформації про специфіку функціонування жіночих і чоловічих шкіл у 1943–1954 рр. Педагогічний дискурс. 2013. Вип. 15. С. 673–678.
10. Стельмашук Ж. Г. Роль газети «Радянська освіта» в організації виховання дисциплінованості (1944–1954 рр.). Інноватика у вихованні. 2015. Вип. 2. С. 229–237. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2015_2_28 (дата звернення: 04.01.2022).
11. Лобода С. М. Педагогічна преса як чинник формування педагогічної творчості вчителя в історії розвитку української освіти (XX століття) : дис. ... д-ра пед. наук. Луганськ, 2011.
12. Лобода С. М. Періодизація становлення й розвитку української педагогічної преси ХХ століття як віддзеркалення проблеми педагогічної творчості вчителя. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2012. Вип. 66. С. 41–47.
13. Передова «Правди» за 18 січня 1958. Радянський учитель. Радянська освіта. 1958. № 3. С. 1.
14. Непорожній О., учитель Яготинської середньої школи № 3 Київської області. Учитель. Радянська освіта. 1958. № 4. С. 4.
15. Дегтярьов В. Благородний вчинок. Радянська освіта. 1958. № 1. С. 4.
16. Казачкова Ю. Народний кандидат. Радянська освіта. 1958. № 10. С. 3.
17. Паліївець Іван. Моїй учительці. Радянська освіта. 1958. № 10. С. 3.
18. Стрільчук С. Жінка-трудівниця. Радянська освіта. 1958. № 10. С. 3.
19. Іваненко Ю. Слово вчителів. Радянська освіта. 1958. № 12. С. 2.
20. Баранський А. Партійна освіта. Радянська освіта. 1958. № 2. С. 2.
21. Семінар шкільних парторганізацій. Радянська освіта. 1958. № 1. С. 3.
22. Фото К. Дудченка (РАТАУ). Радянська освіта. 1958. № 6. С. 2.
23. Макарова Г., педагог. М. Кам’янець-Подільський Хмельницької області. Соромтесь! Радянська освіта. 1990. № 93. С. 1.
24. Наша майстерня. Радянська освіта. 1958. № 3. С. 4.
25. Директор школи. Розводимо кролів. Радянська освіта. 1958. № 1. С. 3.
26. Аутодаров І. На передовій лінії. Радянська освіта. 1958. № 14. С. 4.
27. Прядко П. Деревонасадження і … електрифікація. Радянська освіта. 1963. № 4. С. 4.
28. Новохацький Леонід, учитель м. Яготин Київська область. Поінформувати. Радянська освіта. 1981. № 53. С. 4.
29. Каганова С. Інспектор Облвно. Всі учні матимуть підручники. Радянська освіта. 1949. № 122. С. 3.
30. Горбатий П. Заслужений учитель школи УРСР. Радянська освіта. 1958. № 20. С. 3.
31. Коваль І., учитель Високопільської середньої школи Харківської області. Забезпечую засвоєння знань у класі. Радянська освіта. 1958. № 1. С. 4.
32. Завадяк І., завуч 1–4 класів Довжанської середньої школи. С. Довге, Берегівський район, Закарпатська область. Наступ на «проблему» триває. Радянська освіта. 1963. № 81. С. 3.
33. Гупан Нестор, Пометун Oлена. Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 50–58.
34. Турбота про людину. Радянська освіта. 1981. № 57. С. 2.
35. Ви нам писали. Радянська освіта. 1981. № 76. С. 1.
36. Ви нам писали. Радянська освіта. 1990. № 8. С. 1.
37. Петрик H. Двадцять років чекання. Радянська освіта. 1990. № 88. № 2. С. 2.
38. Запитання – відповідь. Радянська освіта. 1990. № 93. С. 1.
39. Обговорюємо проект «Закону про пенсії». Радянська освіта. 1990. № 5. С. 1.
40. Анцибор Іван, вчитель. С. Бронниця Вінницької області. Горобець у гнізді Орла. Радянська освіта. 1971. № 4. С. 4.
41. Ви нам писали. Радянська освіта. 1990. № 8. С. 1.
42. Тихий Олекса. Редакції газети «Радянська освіта» // Не можу більше мовчати / упор. Василь Овсієнко, Людмила Огнєва, Євген Фіалко, Євген Шаповалов. Донецьк: Товариство ім. Олекси Тихого, 2009. С. 24–29.
43. Гринів М. Закон про мови: шляхи реалізації. А як у Вас? Радянська освіта. 1990. № 3. С. 1.
44. Група батьків. М. Хуст Закарпатської області. Наша мова. Радянська освіта. 1990. № 3. С. 1.
45. Анкета читачів «Радянської освіти». Радянська освіта. 1990. № 84. С. 1.