ПАРАДИГМИ РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА 1991–2025 РР.
Анотація
У публікації розглянуто тенденції розвитку громадянської та історичної освітньої галузі в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. Окреслено напрями та подальші перспективи дослідження визначеної проблематики. Особливість ґенезису суспільствознавчої освітньої галузі полягає у тому, що її трансформація, спричинена відновленням незалежності України, розпочалася чи не найраніше з усіх інших освітніх галузей. Це суттєво вплинуло на підходи до викладання історії України, стало однією з причин запровадження курсу «Громадянська освіта», формування окремої освітньої галузі. Її основне завдання полягало у формуванні засад громадянського суспільства в Україні. Громадянська та історична освітня галузь зазнала трансформацій під впливом процесів розвитку українського державотворення наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. На сучасному етапі ці завдання не втратили своєї актуальності, вони мають суттєвий вплив на процеси українського державотворення. Досвід попередніх поколінь освітян та науковців став основою реформування суспільствознавчої освітньої галузі.На сучасному етапі розвитку української дидактики метою громадянської та історичної освітньої галузі визначено формування аксіологічної компетентності шляхом розуміння причинно-наслідкових зв’язків між процесами минулого, сучасного, осмислення взаємозалежності між глобальними, загальноукраїнськими і локальними процесами; формування громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права та нетерпимості до корупції.Громадянська та історична освітня галузь пройшла декілька етапів змін у період трансформації української освіти ХХ–ХХІ ст. На сучасному етапі ці завдання не змінилися, вони мають бути вдосконалені та модернізовані, бо мають велике значення для процесів українського державотворення.
Посилання
2. Брехуненко В. Війна за свідомість. Російські міфи про Україну та її минуле. Київ, 2017. 280 с.
3. Брехуненко В. Україна й українці: ім’я як поле битви. Київ, 2020. 272 с.
4. Війна і міф. Друга світова війна / за ред. О. Зінченка, В. В’ятровича, М. Майорова. Харків, 2016. 272 с.
5. Грицак Я. Нарис з історії модерної України. Київ, 1996. 358 с.
6. Грицак Я. Як викладати історію після 1991 року? Страсті за націоналізмом. Київ : Критика, 2011. С. 17–33.
7. Грицак Я. Подолати минуле: Глобальна історія України. Київ : Портал, 2021. 432 с.
8. Грицак Я. Що залишилося після Помаранчевої революції? Страсті за націоналізмом. Київ : Критика, 2011. С. 299–321.
9. Григор’єв-Наш (Никифор Григоріїв) Н. Про навчання дітей рідної історії. Київ : Веселка, 2007. 31 с.
10. Дашкевич Я. Чи має Україна свою історію? З приводу круглого столу «Історія України ХХ ст. на сторінках підручників». Шлях перемоги. 1997. 4 січня.
11. Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30.09.2020. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (дата звернення: 20.08.2025).
12. Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. Київ, 2005. 35 с.
13. Нова українська школа: основи стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.
14. Огляд і розбір Держстандарту громадянської та історичної освітньої галузі URL: https://naurok.com.ua/post/oglyad-i-rozbir-derzhstandartu-gromadyansko-ta-istorichno-osvitno-galuzi (дата звернення: 27.08.2025).
15. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів № 898 від 30.09.2020. ULR: https: //www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyizagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 25.08.2025).
16. Турченко Ф., Турченко Г. Проєкт «Новоросія»: 1764–2014. Ювілей на крові. Запоріжжя, 2015. 158 с.
17. Турченко Ф. Українська революція 1917–1921 рр. (Погляд із Запоріжжя). Запоріжжя, 2018. 188 с.
18. Турченко Ф. Україна – повернення історії. Ґенеза сучасного підручника. Київ, 2016. 168 с.
19. Турченко Ф., Турченко Г. Проєкт «Новоросія» і новітня російсько-українська війна. Запоріжжя, 2016. 163 с.
20. Турченко Ф. Новітня історія України. 10-й клас. Київ, 1994. 326 с.
21. Удод О. Підручник з історії України – невід’ємний атрибут держави. Історія України. 2006. № 1. С. 3.
22. Україна й Росія розроблять спільні підручники для вчителів історії. URL: http:// ukped.com/index.php?option=com_content&view=article&id...s.. (дата звернення: 26.08.2025).
23. Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII ст. Київ : Ґенеза, 1997. 348 с.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


