JESUIT COLLEGES IN EUROPE: A MODEL OF EDUCATION AND UPBRINGING

Keywords: Counter-Reformation, Jesuit colleges, education, pedagogical system, teaching methods, educational process

Abstract

The article attempts to analyse the educational concept of Jesuit colleges - educational institutions of the Society of Jesus. Founded in 1534 by Ignatius of Loyola, the Jesuit order performed not only the spiritual functions entrusted to it by the Catholic Church, but also carried out a wide range of secular activities, including educational ones. It is found that due to high standards of education quality, innovative pedagogical approaches and a developed system of education, Jesuit colleges quickly established a reputation as leading educational institutions throughout Europe and far beyond.The historical conditions for the emergence of Jesuit colleges in Western Europe are considered. It is noted that in the early modern period the need for educated personnel increased dramatically. This was due to the development of centralised states, bureaucracy, the judiciary and other state institutions. At the same time, the growth of the urban population led to a demand for affordable and high-quality education. Simultaneously with the profound religious transformations that swept Europe during the Reformation, the Jesuits saw education as one of the most effective tools for influencing the younger generation, which had to be brought up in a religious spirit. In relation to these changes, Jesuit colleges became centres for the formation of a new elite – not only spiritual but also secular. It is shown that the formation of the Jesuit pedagogical system, unique in its content, is inextricably linked to the galaxy of prominent representatives of the Jesuit monastic order – Ignatius Loyola, José de Acosta, Jacob Balde, Athanasius Kircher, who enriched pedagogical thought with new ideas and approaches.The methodology of studies in Jesuit colleges is characterised. It is found that a special role in the educational process was given to the formation of internal motivation for learning and self-improvement, as well as the education of high moral responsibility for their actions. The teaching methods in Jesuit colleges were innovative for that time. It was deliberately aimed at fully involving students in the process of learning new things. Jesuit teachers actively used a variety of interactive teaching methods, such as public discussions, debates on actual issues, instructive and interesting theatre performances, writing essays and poems in exquisite Latin.It is shown that the Jesuit model of education has had a significant impact on the development of schooling in Europe. Many educational institutions in different countries borrowed and adapted the Jesuits’ progressive pedagogical approaches. Some of them remain relevant and are widely implemented in modern schools to this day.

References

1. Бут Я.В. Місце та роль католицьких університетів у сучасній європейській вищій освіті. Науковий вісник НУБІП. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». 2015. № 192. Ч. І. Київ. С. 59-Бут Я.В. Політичні та соціальні передумови виникнення католицьких університетів Західної Європи. Нові технології навчання. 2011. № 79. С. 128131.
2. Басенко Р. Ґенеза і зміст освітньо-виховного напряму молодіжної політики ордену єзуїтів (XVI–XVII століття). Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. 2014. № 17. С. 67–78.
3. Прах Б. Релігійні навчальні заклади повинні створити нову якість в освіті. URL: http://credo.pro/2015/07/137636
4. Шевченко Т. Єзуїтське шкільництво на українських землях останньої чверті XVI – середини XVII ст. Львів : Свічадо, 2005. 340 с.
5. Сєряков С. Джерельна база вивчення історії єзуїтського шкільниицтва в польській історіографії кінця 1830-х – початку 1850-х років. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Історія та географія». 2014. № 50. С. 159–164.
6. Сєряков С. Повсякденне життя єзуїтських шкіл України. Повсякдення ранньомодерної України. Історичні студії. 2012. С. 99–140.
7. Український Католицький університет на службі Церкви та суспільству. Львів : Український Католицький університет, 2003. 128 с.
8. Радул О.С. Перші вищі навчальні заклади середньовічної Європи. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, 2017. Вип. 36. С. 219-Поляков М.В., Савчук В.С. Класичний університет: еволюція, сучасний стан, перспективи. Київ : Вища школа, 2004. С. 149-Серяков С.О. Єзуїтське шкільництво як чинник культурного розвитку Речі Посполитої у польській історіографії другої половини 1830-х – початку 1850-х років. Харківський історіографічний збірник. 2013. № 12. С.112–128.
9. Сушко О. Впроваджене Єзуїтів до Польщі. Історично-критична студія. Записки Наукового товариства імені Т. Шевченка. Львів, 1904. Т. 57–58. С. 1–75.
10. Серяков С.О. Єзуїтське шкільництво на українських землях Речі Посполитої у другій половині XVII ст. : автореф. дис. … канд. іст. наук. Харків, 2004. 20 с.
Published
2025-11-28
How to Cite
Kramar, Y., & Fizer, R. (2025). JESUIT COLLEGES IN EUROPE: A MODEL OF EDUCATION AND UPBRINGING. Litopys Volyni, (33), 171-175. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.28
Section
World history