VANDALS OR GUARDIANS: THE ORTHODOX CLERGY OF VOLHYNIA IN THE SECOND HALF OF THE 19TH – EARLY 20TH CENTURIES AND MUSEUM AFFAIRS WITH BUILT HERITAGE CONSERVATION SECTOR

Keywords: museum, heritage conservation, Orthodox Christianity, religion, priest, Volhynia

Abstract

The article attempts to assess the interaction between the Church and museums, as well as the involvement of the Orthodox clergy in museum and heritage conservation activities. The territorial scope of the study is limited to historical Volhynia, and the time frame is the second half of the 19th century to the beginning of the 20th century.The source base from the author's personal collection, consisting mainly of decrees of the Volhynian Spiritual Consistory, as well as responses to them from priests of the Ostroh region, sometimes reveals far from pleasant facts about the behaviour of individual clergy members in relation to objects and buildings that were or pretended to be historical and cultural heritage. At the same time, these same sources attest that other representatives of the same clergy played a decisive role in preserving and creating opportunities for research into the aforementioned artefacts and monuments.The details of the clergy's involvement in the formation of the historical and artistic collections of the ancient repository are also considered. The criteria and types of items that the clergy offered to transfer to the museum are highlighted. It is noteworthy that among these were items not only from Orthodox churches, but also of “Ukrainian Greek Catholic Church origin”.It has been established that the clergy subordinate to the Volyn Spiritual Consistory participated in financing the creation of the Volyn ancient repository in Zhytomyr, i.e. a museum. At the same time, they sometimes did so voluntarily.The amounts of money collected for this cause by individual parishes and how they were rewarded for this by the church leadership are demonstrated. At the same time, the paper highlighted egregious cases of negligent and destructive behaviour by the clergy towards architectural objects that pretended to be historical and cultural monuments. These buildings were both secular and ecclesiastical. It was determined that such cases of vandalism by the clergy were recorded both in the second half of the 19th century and at the beginning of the 20th century. Priests were also often unaware of the historical value of church interior items that could have been added to the museum's collection.

References

1. Бендюк М. Поборник православ’я і краєзнавець священник Давид Бичковський. Острозький краєзнавчий збірник. 2004. Вип. 1. С. 38.
2. Данилюк М., Манько М. Михайло Тучемський – засновник і перший керівник історичного музею в Острозі. Острозький краєзнавчий збірник. 2012. Вип. 5. С. 3–8.
3. Завадська О. Сторінками історії Острозького краєзнавчого музею в 1919–1920 рр. Острозький краєзнавчий збірник. 2004. Вип. 1. С. 42–44.
4. Капустін Г. Основні чинники відновлення православних братств на Волині в другій половині ХІХ ст. (за матеріалами фондової збірки Рівненського обласного краєзнавчого музею). Наукові записки. 2008 Вип. VІ. С. 124–127.
5. Кушпетюк О. Діяльність музею Братства імені князів Острозьких (за матеріалами архіву Братства з фондів Волинського краєзнавчого музею). Острозький краєзнавчий збірник. 2014. Вип. 7. С. 283–287.
6. Кушпетюк О. Єпархіальне давньосховище в Житомирі: 120 років від часу заснування. Науковий вісник Східноєвро- пейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія «Історичні науки». 2013. Вип. 21 (269). С. 155–160.
7. Манько М. Михайло Струменський – один із реабілітованих історією. Острозький краєзнавчий збірник. 2019. Вип. 11. С. 220–224.
8. Манько М. Церковні краєзнавці Волині кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – дослідники, популяризатори і зберігачі спадщини Острозької слов'яно-греко-латинської академії. Історія музейництва, пам’яткоохоронної справи, краєзнавства і туризму в Острозі та на Волині. 2009. Вип. 2. С. 91–102.
9. Рапорт настоятеля Новоміської церкви Миколи Денбновецького благочинному Острозьких міських церков Якову Немоловському (№ 24 від 27 січня 1896 р.). Особистий архів автора.
10. Старенький І. Музейна справа на Поділлі в 1890–1920 рр. Наукові записки Рівненського обласного краєзнавчого музею. 2015. Вип. ХІІІ. Ч. 2. С. 127–132.
11. Старенький І. Охорона пам’яток старовини на території Волині та Поділля на початку ХХ ст. Острозький краєзнавчий збірник. 2012. Вип. 5. С. 167–172.
12. Старенький І. Штрихи до біографії релігійного, громадського та літературного діяча Кирила Стиранкевича (до 170-ліття від дня народження). Місто Хмельницький в контексті історії України : матеріали Всеукраїнської наукової історико-краєзнавчої конференції. Хмельницький, 2021. С. 492–498.
13. Указ Волинської Духовної Консисторії № 10673 від 13 серпня 1892 р. Особистий архів автора.
14. Указ Волинської Духовної Консисторії № 15341 від 30 листопада 1893 р. Особистий архів автора.
15. Указ Волинської Духовної Консисторії № 2480 від 15 лютого 1893 р. Особистий архів автора.
16. Указ Волинської Духовної Консисторії №421 від 11 січня 1892 р. Особистий архів автора.
17. Указ Волинської Духовної Консисторії № 5245 від 28 лютого 1911 р. Особистий архів автора.
18. Указ Волинської Духовної Консисторії № 7375 від 20 травня 1893 р. Особистий архів автора.
19. Указ Волинської Духовної Консисторії № 8584 від 1 липня 1892 р. Особистий архів автора.
20. Указ Волинської Духовної Консисторії № 8641 від 16 червня 1893 р. Особистий архів автора.
21. Худавердієва В. Релігія як структурна складова функціонування сучасного суспільства. Історія релігій в Україні : науковий щорічник. 2023. Вип. 33. С. 166–181. URL: http://www.religio.org.ua/index.php/religio/article/view/1493/1478 (дата звернення: 20.08.2025).
Published
2025-11-28
How to Cite
Bondarchuk, V. (2025). VANDALS OR GUARDIANS: THE ORTHODOX CLERGY OF VOLHYNIA IN THE SECOND HALF OF THE 19TH – EARLY 20TH CENTURIES AND MUSEUM AFFAIRS WITH BUILT HERITAGE CONSERVATION SECTOR. Litopys Volyni, (33), 11-15. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.01
Section
History of Volyn