INTERACTION OF LOCAL STATE ADMINISTRATIONS AND LOCAL SELF-GOVERNMENT BODIES: MANAGEMENT ASPECT
Abstract
The article provides an analysis of contemporary interpretations of the forms and specific features of administrative relations between local state administrations and local self-government bodies in Ukraine. It has been established that stable horizontal, vertical, and feedback public authority subject-object relations are established between them. Attention is paid to coordination, reordination, and subordination management relationships. Their role and significance in the mechanism of interaction of public policy institutions in the process of decentralization of power in Ukraine is clarified. The scientific approaches of researchers to defining these concepts have been identified. The functioning of the institution of delegation of powers, which significantly determines the nature and interaction of executive authorities and selfgoverning structures, has been analyzed. Coordination as a type of managerial interaction is considered as a kind of resource, the use of which depends on the level of democracy of relations between executive and self-governing structures, the leadership potential of public policy actors, etc. The research emphasized that the presence of reordination relationships in the process of administrative activities, characterized by mutual rights and obligations and active vertical communication, can contribute to the flexibility of both local self-government bodies and local state administrations, their rapid adaptation to dynamic changes and problems, and the congruence of the management system with the processes it is designed to order. This, in turn, will promote greater certainty and predictability in the behavior of managed objects. Ignoring reordination linkages by the management subject can lead to conflicts of interest, reduced effectiveness of public administration, and decreased stability and dynamism. A promising area of scientific research is the synergistic effect of combining subordination, coordination, and reordination management relations in the public policy system at the local level.
References
2. Дерець В. Правова природа координаційних управлінських відносин у системі органів виконавчої влади. Юридична Україна. 2006. № 1. С. 18–22.
3. Дерець В. Управлінські відносини в системі органів виконавчої влади та їх правове регулювання : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2006. 190 с.
4. Державне управління : підручник : у 2 т. / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; ред. кол. : Ю. Ковбасюк (голова), К. Ващенко (заст. голови), Ю. Сурмін (заст. голови) та ін. Київ, Дніпропетровськ : НАДУ, 2012. Т. 1. 564 с.
5. Державне управління : проблеми адміністративно-правової теорії та практики / за заг. ред. В. Авер’янова. Київ : Факт, 2003. 384 c.
6. Державне управління : словник-довідник / уклад.: В. Бакуменко (кер. творчого кол.), Д. Безносенко, І. Варзар, В. Князєв та ін. ; за заг. ред. В. Князєва, В. Бакуменка. Київ : Вид-во УАДУ, 2002. 228 с.
7. Державне управління в Україні: наукові, правові, кадрові та організаційні засади : навч. посіб / за заг. ред. Н. Нижник, В. Олуйка. Львів : Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2002. 352 с.
8. Завальна Ж. Щодо питання договірного регулювання відносин державного управління. Часопис Київського ун-ту права. 2009. № 2. С. 43–47.
9. Карабін Т. Форми здійснення контрольної діяльності місцевих державних адміністрацій за реалізацією повноважень органами місцевого самоврядування. Форум права. 2012. № 1. С. 426–431.
10. Корж В., Міхаєва І. Форми взаємодії органів місцевого самоврядування з правоохоронними та іншими державними органами. Державне управління та місцеве самоврядування : тези VIIІ Міжнар. наук. конгресу, 27–28 березня 2008 р. Харків: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2008. С. 90–91.
11. Крусян А. Взаємодія місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування : автореф. дис. … канд. юрид. наук / Одеська державна юридична академія. Одеса, 1999. 19 с.
12. Мінаєва І. Форми взаємодії органів публічної влади на місцевому рівні. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2010_1_33 (дата звернення 21.07.2024)
13. Нижник Н. Управлінець ХХІ століття: організатор чи термінатор. Соціальна психологія. 2005. № 5. С. 28–37.
14. Пастух І. Класифікація конфліктів інтересів у публічно-правових відносинах. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. 2019. Том 3. С. 94–98.
15. Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 49. Ст. 2056.
16. Про заходи щодо впровадження Концепції адміністративної реформи в Україні : Указ Президента України від 22.07. 1998 р. № 810/98. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/810/98#Text (дата звернення 21.07.2024).
17. Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України № 280/97-ВР від 21.05.97 (із змінами внесеними згідно із Законом № 3603-IX від 23.02.2024). Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24, ст. 170.
18. Сандул Я. Управлінські зв’язки виконавчих органів місцевих рад з органами публічної влади. Правове життя сучасної України : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 17 вересня 2018 р.) / за ред. Г. Ульянової. Одеса : Гельветика, 2018. С. 255–257.