THE EVERYDAY LIFE OF VOLYN TEACHERS: ONE OF THE MOST NUMEROUS GROUPS OF SOVIET INTELLECTUALS OF THE POSTWAR ERA

Keywords: teachers, everyday life, Soviet power, school, Volyn, post-war period.

Abstract

Teachers were one of the most numerous and important groups of the Soviet intellectuals, who were the expressors of the intellectual and spiritual values of the people, on the one hand, and the intermediaries between the government and the people, on the other one. Teachers had a special mission to teach, educate and shape the worldview of the younger generation of the Soviet state. The consequences of the war and post-war realities had a significant impact on the work and life of teachers. The purpose of the study is to highlight certain aspects of the everyday life of teachers in Volyn in the postwar years, to demonstrate some of the most acute problems of everyday life of Volyn teachers (housing and material support, ideological pressure and control by the authorities) on the basis of archival materials and regional periodicals, which are mostly introduced into scientific circulation for the first time. The article aims to reveal certain aspects of the everyday life of teachers in a narrow regional dimension, taking into account the socio-political realities of the postwar era. The author describes the socio-economic situation in Volyn at the end of the war and in the first postwar years in general and in the educational sphere, in particular, the Soviet government's policy of forming pedagogical staff and providing material and technical support for educational institutions. Special attention is paid to housing, state benefits and working conditions of Volyn teachers. The role of the teacher in the implementation of ideological propaganda by the totalitarian Soviet regime is considered. Conclusions. The article uses examples to show the difficult situation of Volyn teachers in the postwar years, which was caused by economic devastation, lack of sufficient funding and often inaction of authorities at various levels. Despite the fact that the authorities declared support for the material support of educators in numerous resolutions, they usually received real assistance in part or with significant delays. Housing remained the most acute of the unresolved issues. The author substantiates the significant ideological influence of the Bolshevik Party on the professional and everyday life of Volyn teachers.

References

1. Сушик І. В. Волинь повоєнна: соціально-економічні та культурні процеси 40–50 рр. ХХ ст. : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. 276 с.
2. Давидюк Р., Жив’юк А., Старжець В. Повсякденне життя вчителів Рівненщини в умовах протистояння між радянською владою і українським підпіллям (1944–1953) / Західні землі України у перші післявоєнні роки (1944–1953): повсякденне життя : колективна моногафія / відп. ред. В. Ільницький. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2022. С. 111–142.
3. Старжець В. І. Становище педагогічних кадрів західноукраїнських шкіл в післявоєнний період (1944–1953 рр.) Інноваційний розвиток науки нового тисячоліття. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Ужгород, 21–22 квітня 2017 р.). Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. Ч. 2. С. 23–26.
4. Сворак С. Д. Народна освіта в західноукраїнському регіоні: історія та етнополітика (1944–1964 рр.). Київ : Правда Ярославичів, 1998. 239 с.
5. Мащенко Н. Кадрове забезпечення шкіл Рівненщини (друга половина 1940-х – перша половина 1950-х років). Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. Вип. 7. С. 63–67.
6. Прохоренко О. А. Повсякденне життя науково-педагогічної інтелігенції України в другій половині 40-х – першій половині 50-х рр. ХХ ст. Дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Київ, 2008. 265 с.
7. Патриляк І., Боровик М. Україна у роки Другої світової війни: спроба нового концептуального погляду. Київ : Український інститут національної пам’яті, 2010. 590 с.
8. Державний архів Волинської області (далі – Держархів Волинської обл.), ф. Р-59, оп. 3, спр. 1.
9. Розвиток народної освіти на Волині. Радянська Волинь. 17 вересня 1953 р. № 186. С. 3.
10. Стрільчук Л. Освітня політика радянської влади на землях Західної України (1939–1941 рр.). Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія Історичні науки. № 5 (354), 2017. С. 68–73.
11. Держархів Волинської обл., ф. Р-59, оп. 3, спр. 5.
12. Держархів Волинської обл., ф. Р-59, оп. 7, спр. 4.
13. Держархів Волинської обл., ф. Р-59, оп. 9, спр. 7.
14. Післязавтра починається навчальний рік в школах. Радянська Волинь. 30 серпня 1950 р. № 174. С. 2.
15. Кагальна М. В. Забезпечення комунальними послугами вчителів УРСР у другій половині 1950-х – першій половині 1960-х років. Сумський історико-архівний журнал. 2013. № ХХІ. С. 24–29.
16. Учительська квартира чи гуртожиток райвиконкому. Радянська Волинь. 30 травня 1947 р. № 104. С. 3.
17. Держархів Волинської обл., ф. Р-59, оп. 11. Т. 1, спр. 672.
18. Держархів Волинської обл., ф. Р-59, оп. 4, спр. 2.
19. Шкільна хроніка. Радянська Волинь. 9 червня 1948 р. № 115. С. 3.
20. Коган. С. Школі необхідна допомога. Радянська Волинь. 6 вересня 1953 р. № 178. С. 3.
21. Кагальна М. В. Житлове забезпечення сільських вчителів УРСР у першій половині 1950-х – першій половині 1960-х рр. Історичні записки. 2013. Вип. 38. С. 92–102.
22. Директор, який не турбується про своїх вчителів. Радянська Волинь. 19 лютого 1947 р. № 37. С. 4.
23. Жвавіше готуватися до нового навчального року. Радянська Волинь. 24 травня 1947 р. № 100. С. 3.
24. Чи так потрібно керувати школами? Радянська Волинь. 25 квітня 1951 р. № 83. С. 3.
25. Повторюють вивчений матеріал. Радянська Волинь. 8 травня 1951 р. № 91. С. 3.
26. До закінчення навчального року в школах Волині. Радянська Волинь. 23 травня 1950 р. № 101. С. 2.
27. Бажаємо вам успіхів, товариші учителі! Радянська Волинь. 5 вересня 1948 р. № 178. С. 1.
28. Агітатори села Пульмо. Радянська Волинь. 28 листопада 1951 р. № 235. С. 3.
29. Вчителі роблять потрібну справу. Радянська Волинь. 28 вересня 1949 р. № 196. С. 2.
Published
2024-12-30
How to Cite
Sosnytska, L. (2024). THE EVERYDAY LIFE OF VOLYN TEACHERS: ONE OF THE MOST NUMEROUS GROUPS OF SOVIET INTELLECTUALS OF THE POSTWAR ERA. Litopys Volyni, (31), 45-50. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2024.31.06
Section
History of Volyn