School historical education in Soviet Ukraine in the 20's - early 30's of the twentieth century: features, trends, results

  • Lyudmila Strilchuk
Keywords: historical school education, curriculum, Soviet power, ideology, educational group, course of history, soviet Ukraine

Abstract

The article examines the evolution of the Soviet state policy in the field of school historical education in the period of the 20th and early 30th years of the twentieth century, and the peculiarities of its manifestations in Ukraine. The atmosphere of mutual distrust between the Bolshevik authorities and teachers has affected the social policy of teachers; it also manifested itself in the financial situation of education, the decline of the prestige of the profession, the lack of personnel.

The article analyzes the ideological, political and methodological reasons that led to the abolition of the career in the history of the traditional school. There is evidence that the role of history in complex programs has been constantly evolving and that historical intrigues are usually intended to illustrate the economic and political success of Soviet power.

References

1. Быкова Е. Реформирование системы школьного образования в СССР в 1917 – 1930 гг.: организационные и идеологические аспекты / Е. Быкова // Весник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. – Томск, 2011. - № 1 (13). – С. 179 – 189.
2. Елизаров А. опит исторической лаборатории в школе ІІ ступени / А. Елизаров // просвещение. – 1924. – № 4. – С. 167 - 185.
3. Из письма школьного інструктора // На путях к новой школе. – 1922. – № 2. – С. 78 – 79.
4. Королев Ф., Корнейчик Т., Равкин З. Очерки по истории советской школы и педагогіки. 1921 – 1931 / Под ред. Ф Королева, В. Смирнова. – М.: АПН РСФСР, 1061. – 508 с.
5. Ленін В. Промова на Всеросійській нараді політосвіт губернських і повітових відділів народної освіти 3 листопада 1920 року / В. Ленін. Повне зібрання творів в 55 т. – Т. 41. – К., 1974. – С. 379 – 388.
6. Лук’яненко О. «Найближчі друзі партії» колективи педагогічних вишів України в образах щодення 1920-х – першої половини 1960-х років / О. Лук’яненко
7. Луначарський А. Воспоминания и впечатления / состав. Н.Трифонова. – М., 1968. – 376 с.
8. Луначарський А. Об отмене отметок / А. Луначарський // Народное просвящение. - 1918. – № 4-5. – С. 26.
9. Луначарський А.В. О преподавании истории в коммунистической школе. – Пг.: Издательство отдела
підготовки учителей, 1918. – 20 с.
10. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения / К. Маркс, Ф. Энгельс. Ин-т маркс.-ленин. При ЦК КПРС. – 2-е узд. – Т. 23: Капитал, т.1. – М.: Политиздат, 1960. – 907 с.
11. Мрочех В. Задачи союза учителей интернационалистов / В. Мрочех // Народное просвещение. – 1918. – № 1-2. – С. 48- 50.
12. Письмо В.И. Ленина М.Н. Покровскому / В. Ленин // Покровский М. Русская история в самом сжатом очерке / М. Покровский. – М., 1933. – С. 12.
13. Слободян С. Діяльність А.В. Луначарського на посаді наркома Просвіти у перші роки радянської влади / С. Слободян // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. – Запоріжжя: ЗНУ, 2016. – Вип. 46. – С. 142 – 146.
14. Слободян С. Дискусія щодо шкільної історичної освіти в СРСР наприкінці 20-х років ХХ століття / С. Слободян // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Се:рія: Історія. – Тернопіль: Видавництво ТНПУ ім.. В. Гнатюка, 2017. – Вип. 1. – Ч. 2. – С. 122 - 128.
15. Слободян С. Робота над концепцією вітчизняної історії у рамках написання шкільних підручників в СРСР у 1934-1935 роках / С. Слободян // Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць. – К.: «Видавництво «Гілея», 2017. – Вип. 125 (10). – С. 63 – 61.
16. Соколов О. В.И. Ленин и формирование большевистских взглядов М.Н. Покровского / О. Соколов // Вопросы истории. – 1963. – № 8. – С. 30 – 41.
17. Шульгин В. О целях школы / В. Шульгин // На путях к новой школе. – 1923. - № 2 (5). – С. 8 – 16.
Published
2019-06-26
How to Cite
Strilchuk, L. (2019). School historical education in Soviet Ukraine in the 20’s - early 30’s of the twentieth century: features, trends, results. Litopys Volyni, (21), 108-113. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2020.21.17
Section
Статті