SOCIAL DISCIPLINES AND IDEOLOGICAL WORK AT THE KREMENETS TEACHING (PEDAGOGICAL) INSTITUTE

Keywords: Kremenets teacher (pedagogical) institute, Soviet propaganda, ideology, education

Abstract

The article highlights the teaching of social disciplines and the peculiarities of the organization of ideological work in the Kremenets Teacher's Institute, and since 1951, the Pedagogical Institute. It should be noted that Soviet propaganda was versatile and concerned various aspects of youth life. Ideological work was carried out by the Department of History of the CPSU and a specially appointed person – the secretary of the party organization of the institute. The memoirs of Doctor of Historical Sciences, Professor Oleksiy Hryhorovych "How I Worked in Kremenets" were analyzed, which add more detailed information about the educational institution, its teachers and students.  The modern educational system of Ukraine must take into account the shortcomings and mistakes of Soviet education, as well as identify the positive aspects of this period. The history of the Kremenets Teachers' Institute reflects a typical example of ideological pressure on young people during the times of totalitarianism. The purpose of the study is to generalize and comprehensively analyze archival sources, published materials, using the comparative method, to reproduce the ideological work of the Soviet government in the educational process of teachers' institutes in the post-war period. The author determined that the leading trends of educational policy in the Soviet Union can be defined as the centralization of management and the strengthening of the influence of ideology in the field of education; the subordination of educational activity to the general Soviet strategy, in which social sciences were a tool for the formation of communist consciousness and at the same time a means of its dissemination in society. The institute paid considerable attention to the formation of ideological consciousness among students, including the study of political and social aspects, the organization of mass political work and the promotion of communist ideas. This approach testifies to the institute's serious focus on educating its students not only as specialists, but also as citizens with high ideological awareness. 

References

1. Старжець В.І. Боротьба радянської влади і українського підпілля за вплив на освітній простір західних областей
УРСР у післявоєнний період (1944–1953 рр.) : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Рівне, 2019.
2. Місько В., Секо Я. Історична освіта в Кременецькому державному учительському інституті (1940–1951). ЧТИВО.
http://surl.li/syyoo
3. Вища педагогічна освіта в Кременці (40–90 рр. ХХ ст.). Матеріали регіональної науково-практичної конферен-
ції «Вища педагогічна освіта в Кременці 1940–1990 рр. ХХ ст.): знахідки, традиції, проблеми та перспективи».
Жовква, 2012. 280 с.
4. Васильчук Т.В. Відновлення та розвиток системи вищої освіти в Україні (1943–1950 рр.) : автореф. дис. … канд. іст.
наук : 07.00.01. Запоріжжя, 2007.
5. Герегова С.В., Марусик Т.В. Розвиток вищої освіти в західних областях України. Український історичний журнал.
1997. № 3. С. 101–109.
6. Герегова С.В. Освіта в Західноукраїнському регіоні (друга половина 40-х – перша половина 50-х років ХХ ст.) :
дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Чернівці, 2004.
7. Zbigniew Osiński Edukacja historyczna okresu PRL w służbie władzy i ideologii – konsekwencje i zagrożenia. URL:
http://surl.li/ejkbl
8. Учебный год в вузах начался. Правда. 1944. 2 октября. С. 1.
9. Witold Jan Chmielewski Kształcenie nauczycieli w okresie ideologizacji szkolnictwa(1944–1956). Wydawnictwo Neriton
Warszawa, 2006.
10. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 12. Протоколи засідань різних кафедр 1945–46 рр.
11. Прохоренко О.А. Повсякденне життя науково-педагогічної інтелігенції України в другій половині 40-х – першій
половині 50-х рр. ХХ ст. : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Київ, 2008.
12. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 14. Звіт Кременецького державного учительського інсти-
туту за 1945–1946 н. р.
13. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 44. Звіт про проведену з покращення викладання історії
України за 1947 р.
14. Державний архів Волинської області. Ф. 1-3188. Оп. 1. Спр. 118. Спогади професора Михайлюка О.Г. «Я працював
у Кременці».
15. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 2. План роботи кафедри літератури.
16. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 16. Звіти про роботу кафедр за 1945–1946 рр.
17. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 17. Звіт про роботу кафедри історії за 1945–46 рр.
18. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 48. План політико-виховної роботи на 1948–49 рр.
19. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 71. Звіт про науково-дослідну роботу за 1949 р.
20. Ятищук О. Реорганізація Кременецького учительського інституту в педагогічний і нові шляхи розвитку
(1950–1969 рр.). Вища педагогічна освіта в Кременці (40–90 рр. ХХ ст.) : матеріали регіональної науково-практич-
ної конференції. Жовква, 2012. С. 58–69.
Published
2024-08-18
How to Cite
SkakalskaІ. (2024). SOCIAL DISCIPLINES AND IDEOLOGICAL WORK AT THE KREMENETS TEACHING (PEDAGOGICAL) INSTITUTE. Litopys Volyni, (30), 41-45. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2024.30.06
Section
History of Volyn