REFORMING AND EFFECTIVE IMPLEMENTATION OF LEGISLATIVE FRAMEWORK REGARDING ETHNIC MINORITIES AS ONE OF THE “SEVEN STEPS” OF EUROPEAN PERSPECTIVE FOR UKRAINE

Keywords: ethnic/national minorities, legislation, European Union, Venice Commission, Ukraine, political representation.

Abstract

The article attempts to present some problematic aspects of the legal status of ethnic communities within the framework of implementation of the Law of Ukraine «On National Minorities (Communities) of Ukraine» as one of the seven demands for the European integration of Ukraine. The author stated, that changes to this Law were «provoked» by critical remarks of the Venice Commission (June 2023). At the same time, comments from the representatives of ethnic minorities of Ukraine, in particular the Hungarians of Transcarpathia, were not taken into account. The analysis shows, that the most important changes and additions have been made to provisions related to the protection of language rights of ethnic communities in Ukraine. New version of the legislation provides for the possibility of using the languages of national minorities (communities) in advertising, providing assistance and protection to victims of violence, care for elderly citizens etc. Specialized bookstores, formed for realization of the rights of national minorities, provision of support/conferance during cultural and artistic, entertainment or entertainment events are envisaged. The author of this article draws his attention to the fact, that in conditions of the Russian-Ukrainian war, the prohibition of propaganda and popularization of the terrorist state became logically justified. At the same time, the legislation regarding the (non)use of the Russian language is fixed too rigidly. In such conditions, representatives of the Russian ethnic community in Ukraine became hostages of the situation created by Russian armed aggression, therefore Russian ethno-cultural assosiations are temporarily limited in the exercise of the rights and freedoms enjoyed by all other ethnic communities during the period of martial law and six months after its termination or cancellation Ukraine on the basis of the Law of Ukraine «On National Minorities (Communities) of Ukraine». It was noted that there was a lapsus calami of the definition in amended and updated Law of Ukraine “On National Minorities (Communities) of Ukraine» due to the deletion of term «traditionally” in Art. 1 with the aim of inclusive approach to all ethnic communities of Ukraine and further ignoring this term in Art. 10 and 19. A similar lapsus calami is the use of wording «a significant part of the population» in Art. 10 (provisions 7 to 12) are invalid. They need to be replaced by legislative fixing of minimum quota for the number of representatives of ethnic minorities who live compactly in territorial communities (for example, in Slovakia – 15%). The author recommends taking into account the ethno-political experience of the countries of Central and Eastern Europe in developing the Concept of State Ethnic Policy and the subsequent revision of the Law of Ukraine «On National Minorities (Communities) of Ukraine» in the context of coordination with the language, education, party and election legislation of Ukraine.

References

1. Закон України «Про національні меншини (спільноти) в Україні». Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2827-20#Text (дата звернення: 20.05.2023).
2. Закон України «Про національні меншини в Україні». Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2494-12#Text (дата звернення: 06.10.2022).
3. Закон України Про внесення змін до Закону України «Про національні меншини (спільноти) України» щодо деяких питань реалізації прав і свобод осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України. URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI09741A?an=2 (дата звернення: 18.10.2023).
4. Заява ТУКЗ–КМКС та ДСУУ щодо змін у прийнятому в першому читанні проєкті Закону про нацменшини. YouTube. Дата оновлення: 08.09.2023. URL: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=30yqgWD_F94&si=nBYRXOl6b9kX3Fpw&fbclid=IwAR1FRIBLi0TyzMQJT0HPvu6m1gPesjNY75yxxXOHk6MAT11yBSUzcI_ngAk (дата звернення:
18.10.2023).
5. Спільна заява угорців Закарпаття щодо запланованих змін до Закону про меншини. Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség. Дата оновлення: 14.08.2023. URL: https://kmksz.com.ua/uk/2023/08/14/spilna-zajava-ugorciv-zakarpattjashhodo-zaplanovanih-zmin-do-zakonu-pro-menshini/?fbclid=IwAR1FRIBLi0TyzMQJT0HPvu6m1gPesjNY75yxxXOHk6MAT11yBSUzcI_ngAk (дата звернення: 18.10.2023).
6. Рада Європи. Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія). Страсбург. 12 червня 2023 р. Україна. Думка про Закон про національні меншини (громади). Прийнято Венеціанською комісією на 135-му пленарному засіданні, м. Венеція, 9–10 червня 2023 р. На підставі коментарів: Пані Вероніка БІЛКОВА (член, Чеська Республіка), Пані Регіна КІНЕР (член, Швейцарія), Пані Жанін ОТАЛОРА МАЛАССІC (Заступник члена, Мексика), Пан Ян Велаерс (Член, Бельгія). 23 с. Rusyn.eu – Независимый медіапортал сообщества свободных русинськых журналістôв. Дата оновлення: 18.06.2023. URL: https://rusyn.eu/2023/06/18/visnovok-veneciansko%D1%97-komisi%D1%97-pro-pro-nacionalni-menshini-spilnoti-ukra%D1%97ni-12-06-2023/?fbclid=IwAR1EILR9w1WOfHgSFDbE975SNNN6v5KvmU1QPB4Oo-wK6WsMpyUz6um76xk (дата звернення: 18.10.2023).
7. «Венеційка» розкритикувала «євроінтеграційний» закон про нацменшини, зокрема в питанні мови. Українська правда. Дата оновлення: 12.06.2023. URL: https://www.eurointegration.com.ua/news/2023/06/12/7163540/ (дата звернення: 18.10.2023).
8. Ліхачов В. Питання прав національних меншин не має стати перешкодою на шляху України до ЄС. Zmina. Дата оновлення: 14.06.2023. URL: https://zmina.info/columns/pytannya-prav-naczionalnyh-menshyn-ne-maye-statypereshkodoyu-na-shlyahu-ukrayiny-do-yes/?fbclid=IwAR0bdwlKVkhm2H2pioZb2lWwvm9Tk-OZwIVNk9I16S5kTQ-4-2WPxbGPUlo4 (дата звернення: 18.10.2023).
9. Порівняльна таблиця до проєкту Закону України про внесення змін до Закону України «Про національні меншини (спільноти) України» щодо деяких питань реалізації прав і свобод осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України. Карта проходження проєкту Закону України від 13.08.2023 № 9610 «Про внесення змін до Закону України «Про національні меншини (спільноти) України» щодо деяких питань реалізації прав і свобод осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України». Ligazakon.net. URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI09741I?an=1 (дата звернення: 18.10.2023).
10. Герасимчук С., Демещук А., Драпак М., Краєв О. Система захисту прав меншин та управління різноманіттям у Словаччині. Етнополітика Румунії, Словаччини, Швеції та Хорватії. Аналіз законодавства та практики. Київ, 2021. С. 14–34.
Published
2023-11-30
How to Cite
Zan, M. (2023). REFORMING AND EFFECTIVE IMPLEMENTATION OF LEGISLATIVE FRAMEWORK REGARDING ETHNIC MINORITIES AS ONE OF THE “SEVEN STEPS” OF EUROPEAN PERSPECTIVE FOR UKRAINE. Litopys Volyni, (29), 147-152. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2023.29.24
Section
Political science