PROBLEMS OF FORMATION OF HISTORICAL MEMORY IN THE EDUCATIONAL SPHERE OF UKRAINE

Keywords: education, historical memory, national memory, Ukraine

Abstract

The study analyzes the role of historical memory in the formation of national self-identification, and what component the education system should play in this not simple process. The Russian-Ukrainian war has been going on for nine years, a war that has brought Ukraine thousands of dead, wounded, millions of immigrants, the occupation of its territory and the most serious human rights violations. Ukrainians are eyewitnesses to the armed conflict. In this regard, the question arises of how education should shape the historical memory of the ongoing war, what its role is and what and how we should preserve for our descendants. After all, images of memory are unstable and fragmentary. Only circumstances forcing references allow memory to acquire integrity and stability. The Russian-Ukrainian war, which began on February 24, 2022, actualized the role and significance of historical education of the population, as well as the need to rethink the methodological component of research on the history of Ukraine. The aim of the study is to clarify the conceptual foundations for the formation of historical memory through the system of modern education in Ukraine, and the task of this development is to establish the level of effectiveness of the implemented reforms. Scientific novelty lies in a comprehensive analysis of the education system as a component in the formation of historical memory.

References

1. Halbwachs М. Les cadres sociaux de la memoire. Paris : Albin Michel, 1994. P. 289–290.
2. Галущак М. (Не)можливість подолати історичні стереотипи щодо націй. URL: https://www.istpravda.com.ua/columns/2011/12/28/66418/
3. Дяків В. Про те, чому вивчення історії через набір дат шкодить і чому починати тему незалежності e старшій школі – це запізно. URL: https://nus.org.ua/articles/vasyl-dyakiv-pro-te-chomu-vyvchennya-istoriyi-cherez-nabir-dat-shkodyt-ichomu-pochynaty-temu-nezalezhnosti-v-starshij-shkoli-tse-zapizno/
4. Історична пам’ять та історична освіта. Опис курсу. URL: https://clio.lnu.edu.ua/course/istorychna-pamyat-ta-istorychnaosvita-v-ukrajini
5. Коленько С. Історична пам’ять, Історія та історична пам’ять. Менеджмент у сфері культури і мистецтва : підручники для студентів онлайн. URL: stud.com.ua
6. Міфи та стереотипи в історії Польщі та України ХІХ–ХХ ст. / ред. : Анджей Чижевський та ін. Варшава ; Лодзь, 2012, 496 с.
7. Національна доктрина розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 р. № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text
8. Національна та історична пам’ять : збірник наукових праць. Вип. 1. URL: zbirka:Layout 1.qxd/uinp.gov.ua
9. Однороженко О. «Звичайна схема» української історії. URL: http://www.haidamaka.org.ua/0182.html
10. Оновлення гуманітарної освіти в школі: як викладати історію. URL: https://osvita.ua/school/reform/87149/
11. Петровський А. Козацтво: міфи, стереотипи. Традиції та відновлення історії. Нові дослідження пам’яток козацької доби в Україні : збірник наукових статей. 2012. Вип. 21. Ч. 1. С. 321–329.
12. Політика історичної пам’яті в контексті національної безпеки України : аналітична доповідь / В. Яблонський та ін. ; за заг. ред. В. Яблонського. Київ : НІСД, 2019. 144 с.
13. Про проект. URL: https://likbez.org.ua/ua/
14. Українська шкільна історична освіта: основні етапи становлення. URL: https://www.ippo.if.ua/files/%D0%86%D0%9C/ukr_shkilna_osvita_gafijchyk.doc
15. Шкільна історична освіта: проблеми та перспективи її вдосконалення. URL: http://histfilos.cdu.edu.ua/hovyny/653-shkilna-istorychna-osvita-problemy-ta-perspektyvy-ii-udoskonalennia.html
Published
2023-06-08
How to Cite
Filipovych, M. (2023). PROBLEMS OF FORMATION OF HISTORICAL MEMORY IN THE EDUCATIONAL SPHERE OF UKRAINE. Litopys Volyni, (28), 174-178. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2023.28.24
Section
History of Ukraine