NATION-BUILDING POTENTIAL OF HISTORICAL MEMORY: CORYPHAEUS IN THE PUBLIC CONSCIOUSNESS OF UKRAINIANS
Abstract
The article attempts to analyze the potential of the historical memory of the theater of coryphaeus in the context of affirming the values and ideals of the Ukrainian nation in the XXI century. The need to preserve and promote the best examples of Ukraine’s cultural heritage in view of globalization processes and their challenges was noted. There are three areas in which it is advisable to return to the national memory of the achievements of coryphaeus. The first – scientific – describes the main academic studies of this topic over the past decade – numerous publications and monographs, including large-scale studies of Ukrainian literary critic A. Novikov on the founder of the new Ukrainian theater M. Kropyvnytsky. The second direction – artistic and literary – covers the characteristic forms and genres of figurative interpretation of the life and work of artists of the Ukrainian theater of the late XIX century. The focus is on modern approaches – the emergence of “literature of fact” as a method of writing about a well-known fact, which is shown in the new author’s coverage. Among such single examples, the works of the laureate of the Taras Shevchenko National Prize of Ukraine H. Huseynov – “Divine Grains” and “Untouched Snows” are emphasized. The third direction – cinematography – is outlined as a promising and necessary channel for popularizing the heritage of coryphaeus, but has not yet been developed. The urgency of the cinematographic reflection of artistic themes, in particular about the Tobilevych family, which gave Ukraine famous theatrical figures, about the creative duet and married couple M. Sadovsky and M. Zankovetskaya, about the father of the new Ukrainian theater M. Kropyvnytsky. The general, educational and unifying potential of the heritage of coryphaeus in the crystallization of the values of the Ukrainian nation is determined.
References
2. Горбань С. Зірка та лев, або Лицедійка. Львів. Пані. Панянки: збірка / упор., авт. передм. Н. Нікалео. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. С. 42–89.
3. Гусейнов Г. Господні зерна: художньо-документальний життєпис у 8 кн. Кривий Ріг : Видав. дім, 2000–2004.
4. Гусейнов Г. Незаймані сніги: п’ятнадцять мандрівних історій. Документальні повісті: в 3-х кн. Дніпропетровськ : АртПрес. Кн. 2. 2010. 559 с.
5. Дубовик С. Український професійний театр кінця XIX – початку XX століть. Огляди джерел та документальні нариси. 2018. № 2-3. С. 52–61.
6. Клочек Г. Про «стратегію і тактику» актуалізації в сучасній українській суспільній свідомості феномена театру корифеїв як важливого націєтворчого чинника. Українська мова і література в школі. 2010. № 7. С. 36–38.
7. Коломієць Р. Марко Кропивницький. Харків : Фоліо, 2018. 128 с.
8. Крижановська Н. Феномен «Театру корифеїв» в культурному житті Південноукраїнського регіону. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. Сухомлинського. Сер.: Іст. науки. 2013. Вип. 3.35. С. 99–105.
9. Новиков А. «…Він вважав себе дворянином»: з історії роду Марка Кропивницького. Літератури світу: поетика, ментальність і духовність: збірник наукових праць. 2017. № 10. С. 177–188.
10. Новиков А. Драматургія Марка Кропивницького: образи і прообрази. Історико-літературний журнал. 2010. № 18. С. 210–218.
11. Новиков А. Український театр і драматургія: від найдавніших часів до початку XX ст. : монографія. Харків : Харківське історико-філологічне товариство, 2015. 412 с.
12. Новиков А. Учитель корифеїв: життя Марка Кропивницького. Харків : ХІФТ, 2019. 248 с.
13. Новиков А. Художній універсум Марка Кропивницького : монографія. Харків : Майдан, 2006. 352 с.
14. Печерська Н. Театр корифеїв VS Російська імперія: як українські митці рубали щупальця національній амнезії. Інститут Просвіти. 2019. 29 березня. URL: https://iprosvita.com/teatr-koryfeiv-vs-rosijska-imperiia-iak-ukrainskimyttsi-rubaly-shchupaltsia-natsionalnoi-amnezii/
15. Соломаха Н. Традиції театру корифеїв і сучасне театральне мистецтво України. XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція «Advanced technologies of science and education». URL: http://intkonf.org/solomaha-n-l-traditsiyi-teatrukorifeyiv-i-suchasne-teatralne-mistetstvo-ukrayini/
16. Театр корифеїв та національна пам’ять: проблеми і перспективи. Театр корифеїв: блог. 2014. 28 квітня. URL: http://yuzik15.blogspot.com
17. Топська Н. Батько українського театру. Київ : Книжкова база «Альфа», 2017. 64 с.
18. Український театр в умовах сучасних соціальних та естетичних викликів (оглядова довідка) / Міністерство культури України, Національна парламентська бібліотека України, Інформаційний центр із питань культури та мистецтва. 2016. Вип. 9/4. 36 с. URL: https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2016/Teatr16.pdf
19. Харитонова В. Музична творчість М.Л. Кропивницького – важлива складова формування професійного українського театру як синкретичного мистецтва. Культура України : науковий збірник. 2015. № 51. С. 128–134.
20. Хорунжий Ю.М. Садовський садить сад – з Марією і без: роман. Київ : Фенікс, 2005. 392 с.
21. Шпаковська В. Основні тенденції розвитку жанрів українського музично-драматичного театру кінця ХХ – початку ХХІ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Інститут проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; Редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ : Інтертехнологія, 2006. С. 827–866.
22. Шурапов В. Марко Кропивницький та його спадкоємці : історичний нарис. Кіровоград : КОД, 2010. 391 с.