DEVELOPMENT PARADIGMS CIVIC AND HISTORICAL EDUCATIONAL INDUSTRY IN THE CONDITIONS OF THE FORMATION OF CIVIL SOCIETY 1991–2025

Keywords: history, civic education, civic and historical education, axiological competence, modern educational technologies, current issues in civic education

Abstract

The article attempts to present publication progress of громадянської and historical educational industry trends are considered in Ukraine in the end ХХ – on ХХІ of century. The feature of genesis of social science educational industry consists in that her transformation caused by proceeding in незалежности Ukraine began or not before in all from all other educational industries. It substantially influenced on going near teaching of history of Ukraine, became one of reasons of input of course «Civil education», forming of separate educational industry. Her a basic task consisted in forming of principles of civil society in Ukraine. Civic and historical educational industry tested transformations under act of processes of development of Ukrainian creation of the state in the end ХХ – at the beginning ХХІ of century On the modern stage these tasks did not lose the actuality, they have substantial influence on the processes of Ukrainian creation of the state. Experience of previous generations of teachers and scientists became the basis for reforming social studies education.At the current stage of development of Ukrainian didactics, the goals of civic and historical education are defined as follows developing axiological competence through understanding the cause-and-effect relationships between past and present processes, comprehending the interdependence between global, national, and local processes; the formation of Ukrainian citizens and their active civic position based on democracy, patriotism, respect for human rights and freedoms, recognition of the value of the rule of law, and intolerance of corruption.Civic and historical education has undergone several stages of change during the transformation of Ukrainian education in the 20th and 21st centuries. At the present stage, these tasks have not changed; they need to be improved and modernized because they are important for the processes of Ukrainian statehood.

References

1. Бакка Т., Ладиченко Т., Марголіна Л. Громадянська освіта: основи демократії : навчальний посібник. Харків : Основа, 2007. 167 с.
2. Брехуненко В. Війна за свідомість. Російські міфи про Україну та її минуле. Київ, 2017. 280 с.
3. Брехуненко В. Україна й українці: ім’я як поле битви. Київ, 2020. 272 с.
4. Війна і міф. Друга світова війна / за ред. О. Зінченка, В. В’ятровича, М. Майорова. Харків, 2016. 272 с.
5. Грицак Я. Нарис з історії модерної України. Київ, 1996. 358 с.
6. Грицак Я. Як викладати історію після 1991 року? Страсті за націоналізмом. Київ : Критика, 2011. С. 17–33.
7. Грицак Я. Подолати минуле: Глобальна історія України. Київ : Портал, 2021. 432 с.
8. Грицак Я. Що залишилося після Помаранчевої революції? Страсті за націоналізмом. Київ : Критика, 2011. С. 299–321.
9. Григор’єв-Наш (Никифор Григоріїв) Н. Про навчання дітей рідної історії. Київ : Веселка, 2007. 31 с.
10. Дашкевич Я. Чи має Україна свою історію? З приводу круглого столу «Історія України ХХ ст. на сторінках підручників». Шлях перемоги. 1997. 4 січня.
11. Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30.09.2020. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (дата звернення: 20.08.2025).
12. Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. Київ, 2005. 35 с.
13. Нова українська школа: основи стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.
14. Огляд і розбір Держстандарту громадянської та історичної освітньої галузі URL: https://naurok.com.ua/post/oglyad-i-rozbir-derzhstandartu-gromadyansko-ta-istorichno-osvitno-galuzi (дата звернення: 27.08.2025).
15. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів № 898 від 30.09.2020. ULR: https: //www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyizagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 25.08.2025).
16. Турченко Ф., Турченко Г. Проєкт «Новоросія»: 1764–2014. Ювілей на крові. Запоріжжя, 2015. 158 с.
17. Турченко Ф. Українська революція 1917–1921 рр. (Погляд із Запоріжжя). Запоріжжя, 2018. 188 с.
18. Турченко Ф. Україна – повернення історії. Ґенеза сучасного підручника. Київ, 2016. 168 с.
19. Турченко Ф., Турченко Г. Проєкт «Новоросія» і новітня російсько-українська війна. Запоріжжя, 2016. 163 с.
20. Турченко Ф. Новітня історія України. 10-й клас. Київ, 1994. 326 с.
21. Удод О. Підручник з історії України – невід’ємний атрибут держави. Історія України. 2006. № 1. С. 3.
22. Україна й Росія розроблять спільні підручники для вчителів історії. URL: http:// ukped.com/index.php?option=com_content&view=article&id...s.. (дата звернення: 26.08.2025).
23. Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII ст. Київ : Ґенеза, 1997. 348 с.
Published
2025-11-28
How to Cite
Mytrofanenko, Y. (2025). DEVELOPMENT PARADIGMS CIVIC AND HISTORICAL EDUCATIONAL INDUSTRY IN THE CONDITIONS OF THE FORMATION OF CIVIL SOCIETY 1991–2025. Litopys Volyni, (33), 106-111. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.17
Section
History of Ukraine