ВАНДАЛИ ЧИ ЗБЕРІГАЧІ: ПРАВОСЛАВНЕ ДУХОВЕНСТВО ВОЛИНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ І МУЗЕЙНА Й ПАМ’ЯТКООХОРОННА СПРАВА

Ключові слова: музей, пам’яткоохоронна справа, православ’я, релігія, священник, Волинь

Анотація

У статті зроблено спробу оцінити взаємодію Церкви й музею, залученості православного духовенства до музейної та пам’яткоохоронної справи. Територіальні рамки дослідження обмежені історичною Волинню, часові – др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст.Джерельна база – з особистої колекції автора, яка складається головним чином з Указів Волинської Духовної Консисторії, а також письмових реакцій на них священників Острожчини, відкриває іноді далеко не найприємніші факти поведінки окремих осіб духовенства стосовно предметів і будівель, що були чи претендували на статус історико-культурної спадщини. Водночас ці самі джерела засвідчують, що інші представники духовенства відіграли визначальну роль у збереженні й створенні можливостей для дослідження згаданих предметів і пам’яток.З’ясовано, що духовенство, підпорядковане Волинській Духовній Консисторії, брало участь у фінансуванні створення Волинського давньосховища в м. Житомирі, тобто фактично музею. При цьому робило воно це в тому числі й добровільно. Показано суми коштів, які зібрали на цю справу окремі причти, і як їх за це винагороджувало церковне керівництво.Також розглянуто подробиці залучення духовенства до формування історичної та художньої колекцій давньосховища. Виокремлено критерії й типи предметів, які кліру пропонували передавати до музею. Показово, що серед таких були предмети не лише з православних храмів, а й «уніатського походження».Разом із тим у статті продемонстровано кричущі випадки халатного й шкідницького ставлення духовенства до об’єктів архітектури, що претендували на статус історико-культурних пам’яток. Ці будівлі були як світські, так і церковні. Визначено, що такі випадки шкідництва з боку духовенства фіксувалися як у другій половині ХІХ, так і на початку ХХ ст. Також священники часто не усвідомлювали історичної цінності предметів церковного інтер’єру, які могли б поповнити музейну колекцію.

Посилання

1. Бендюк М. Поборник православ’я і краєзнавець священник Давид Бичковський. Острозький краєзнавчий збірник. 2004. Вип. 1. С. 38.
2. Данилюк М., Манько М. Михайло Тучемський – засновник і перший керівник історичного музею в Острозі. Острозький краєзнавчий збірник. 2012. Вип. 5. С. 3–8.
3. Завадська О. Сторінками історії Острозького краєзнавчого музею в 1919–1920 рр. Острозький краєзнавчий збірник. 2004. Вип. 1. С. 42–44.
4. Капустін Г. Основні чинники відновлення православних братств на Волині в другій половині ХІХ ст. (за матеріалами фондової збірки Рівненського обласного краєзнавчого музею). Наукові записки. 2008 Вип. VІ. С. 124–127.
5. Кушпетюк О. Діяльність музею Братства імені князів Острозьких (за матеріалами архіву Братства з фондів Волинського краєзнавчого музею). Острозький краєзнавчий збірник. 2014. Вип. 7. С. 283–287.
6. Кушпетюк О. Єпархіальне давньосховище в Житомирі: 120 років від часу заснування. Науковий вісник Східноєвро- пейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія «Історичні науки». 2013. Вип. 21 (269). С. 155–160.
7. Манько М. Михайло Струменський – один із реабілітованих історією. Острозький краєзнавчий збірник. 2019. Вип. 11. С. 220–224.
8. Манько М. Церковні краєзнавці Волині кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – дослідники, популяризатори і зберігачі спадщини Острозької слов'яно-греко-латинської академії. Історія музейництва, пам’яткоохоронної справи, краєзнавства і туризму в Острозі та на Волині. 2009. Вип. 2. С. 91–102.
9. Рапорт настоятеля Новоміської церкви Миколи Денбновецького благочинному Острозьких міських церков Якову Немоловському (№ 24 від 27 січня 1896 р.). Особистий архів автора.
10. Старенький І. Музейна справа на Поділлі в 1890–1920 рр. Наукові записки Рівненського обласного краєзнавчого музею. 2015. Вип. ХІІІ. Ч. 2. С. 127–132.
11. Старенький І. Охорона пам’яток старовини на території Волині та Поділля на початку ХХ ст. Острозький краєзнавчий збірник. 2012. Вип. 5. С. 167–172.
12. Старенький І. Штрихи до біографії релігійного, громадського та літературного діяча Кирила Стиранкевича (до 170-ліття від дня народження). Місто Хмельницький в контексті історії України : матеріали Всеукраїнської наукової історико-краєзнавчої конференції. Хмельницький, 2021. С. 492–498.
13. Указ Волинської Духовної Консисторії № 10673 від 13 серпня 1892 р. Особистий архів автора.
14. Указ Волинської Духовної Консисторії № 15341 від 30 листопада 1893 р. Особистий архів автора.
15. Указ Волинської Духовної Консисторії № 2480 від 15 лютого 1893 р. Особистий архів автора.
16. Указ Волинської Духовної Консисторії №421 від 11 січня 1892 р. Особистий архів автора.
17. Указ Волинської Духовної Консисторії № 5245 від 28 лютого 1911 р. Особистий архів автора.
18. Указ Волинської Духовної Консисторії № 7375 від 20 травня 1893 р. Особистий архів автора.
19. Указ Волинської Духовної Консисторії № 8584 від 1 липня 1892 р. Особистий архів автора.
20. Указ Волинської Духовної Консисторії № 8641 від 16 червня 1893 р. Особистий архів автора.
21. Худавердієва В. Релігія як структурна складова функціонування сучасного суспільства. Історія релігій в Україні : науковий щорічник. 2023. Вип. 33. С. 166–181. URL: http://www.religio.org.ua/index.php/religio/article/view/1493/1478 (дата звернення: 20.08.2025).
Опубліковано
2025-11-28
Як цитувати
Бондарчук, В. (2025). ВАНДАЛИ ЧИ ЗБЕРІГАЧІ: ПРАВОСЛАВНЕ ДУХОВЕНСТВО ВОЛИНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ І МУЗЕЙНА Й ПАМ’ЯТКООХОРОННА СПРАВА. Літопис Волині, (33), 11-15. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.01
Розділ
Історія Волині