Шкільна історична освіта в радянській Україні у 20-х – початку 30-х років ХХ століття: особливості, тенденції, результати

  • Людмила Стрільчук
Ключові слова: шкільна історична освіта, навчальні програми, радянська влада, ідеологія, педагогічні кадри, шкільний курс історії, радянська Україна

Анотація

У статті досліджується еволюція радянської державної політики у сфері шкільної історичної освіти у період 20-х – поч..30-х років ХХ століття, та особливості її проявів в Україні. Атмосфера взаємної недовіри між більшовицькою владою та учительством вплинула на соціальну політику щодо педагогів, в це у свою чергу проявилося у матеріальному становищі учительства, падінню престижу професії, гострої нестачі кадрів.

У статті аналізуються ідеологічні, політичні та методологічні причини, які призвели до ліквідації традиційного шкільного курсу історії. Доведено, що роль історії в рамках комплексних програм постійно змінювалася, а історичні сюжети були, як правило, покликані ілюструвати економічні та політичні успіхи радянської влади.

Посилання

1. Быкова Е. Реформирование системы школьного образования в СССР в 1917 – 1930 гг.: организационные и идеологические аспекты / Е. Быкова // Весник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. – Томск, 2011. - № 1 (13). – С. 179 – 189.
2. Елизаров А. опит исторической лаборатории в школе ІІ ступени / А. Елизаров // просвещение. – 1924. – № 4. – С. 167 - 185.
3. Из письма школьного інструктора // На путях к новой школе. – 1922. – № 2. – С. 78 – 79.
4. Королев Ф., Корнейчик Т., Равкин З. Очерки по истории советской школы и педагогіки. 1921 – 1931 / Под ред. Ф Королева, В. Смирнова. – М.: АПН РСФСР, 1061. – 508 с.
5. Ленін В. Промова на Всеросійській нараді політосвіт губернських і повітових відділів народної освіти 3 листопада 1920 року / В. Ленін. Повне зібрання творів в 55 т. – Т. 41. – К., 1974. – С. 379 – 388.
6. Лук’яненко О. «Найближчі друзі партії» колективи педагогічних вишів України в образах щодення 1920-х – першої половини 1960-х років / О. Лук’яненко
7. Луначарський А. Воспоминания и впечатления / состав. Н.Трифонова. – М., 1968. – 376 с.
8. Луначарський А. Об отмене отметок / А. Луначарський // Народное просвящение. - 1918. – № 4-5. – С. 26.
9. Луначарський А.В. О преподавании истории в коммунистической школе. – Пг.: Издательство отдела
підготовки учителей, 1918. – 20 с.
10. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения / К. Маркс, Ф. Энгельс. Ин-т маркс.-ленин. При ЦК КПРС. – 2-е узд. – Т. 23: Капитал, т.1. – М.: Политиздат, 1960. – 907 с.
11. Мрочех В. Задачи союза учителей интернационалистов / В. Мрочех // Народное просвещение. – 1918. – № 1-2. – С. 48- 50.
12. Письмо В.И. Ленина М.Н. Покровскому / В. Ленин // Покровский М. Русская история в самом сжатом очерке / М. Покровский. – М., 1933. – С. 12.
13. Слободян С. Діяльність А.В. Луначарського на посаді наркома Просвіти у перші роки радянської влади / С. Слободян // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. – Запоріжжя: ЗНУ, 2016. – Вип. 46. – С. 142 – 146.
14. Слободян С. Дискусія щодо шкільної історичної освіти в СРСР наприкінці 20-х років ХХ століття / С. Слободян // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Се:рія: Історія. – Тернопіль: Видавництво ТНПУ ім.. В. Гнатюка, 2017. – Вип. 1. – Ч. 2. – С. 122 - 128.
15. Слободян С. Робота над концепцією вітчизняної історії у рамках написання шкільних підручників в СРСР у 1934-1935 роках / С. Слободян // Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць. – К.: «Видавництво «Гілея», 2017. – Вип. 125 (10). – С. 63 – 61.
16. Соколов О. В.И. Ленин и формирование большевистских взглядов М.Н. Покровского / О. Соколов // Вопросы истории. – 1963. – № 8. – С. 30 – 41.
17. Шульгин В. О целях школы / В. Шульгин // На путях к новой школе. – 1923. - № 2 (5). – С. 8 – 16.
Опубліковано
2019-06-26
Як цитувати
Стрільчук, Л. (2019). Шкільна історична освіта в радянській Україні у 20-х – початку 30-х років ХХ століття: особливості, тенденції, результати. Літопис Волині, (21), 108-113. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2020.21.17
Розділ
Статті