СУСПІЛЬНІ ДИСЦИПЛІНИ ТА ІДЕОЛОГІЧНА РОБОТА У КРЕМЕНЕЦЬКОМУ УЧИТЕЛЬСЬКОМУ (ПЕДАГОГІЧНОМУ) ІНСТИТУТІ

Ключові слова: Кременецький учительський (педагогічний) інститут, радянська пропаганда, ідеологія, освіта

Анотація

У статті висвітлено викладання суспільних дисциплін та особливості організації ідеологічної роботи в Кременецькому учительському, а з 1951 р. – педагогічному інституті. Відзначимо, що радянська пропаганда була різнобічною, стосувалася різних боків життя молоді. Ідеологічною роботою займалися кафедра історії КПРС та спеціально призначена людина – секретар партійної організації інституту. Проаналізовано спогади доктора історичних наук, професора Олексія Григоровича Михайлюка «Як я працював у Кременці», які додають більше детальної інформації про навчальний заклад, його викладачів та студентів.  Сучасна освітня система України повинна враховувати недоліки та помилки радянської освіти, а також визначати позитивні аспекти цього періоду. Історія Кременецького учительського інституту відображає типовий приклад ідеологічного тиску на молодь за часів тоталітаризму. Метою дослідження є узагальнення і всебічний аналіз архівних джерел, опублікованих матеріалів із використанням компаративістського методу для відтворення ідеологічної роботи радянської влади в освітньому процесі учительських інститутів у повоєнний час.  Авторкою відзначено, що провідними тенденціями освітньої політики в Радянському Союзі можна визначити централізацію управління та посилення впливу ідеології у сфері освіти; підпорядкованість освітянської діяльності загальній радянській стратегії, у якій суспільні науки були інструментом формування комуністичної свідомості й водночас засобом її розповсюдження у суспільстві. Інститут приділяв значну увагу формуванню ідеологічної свідомості серед студентів, включаючи вивчення політичних та соціальних аспектів, організацію масово-політичної роботи та сприяння комуністичним ідеям. Цей підхід свідчить про серйозну зосередженість інституту на вихованні своїх студентів не лише як фахівців, а й як громадян із високою ідеологічною свідомістю. 

Посилання

1. Старжець В.І. Боротьба радянської влади і українського підпілля за вплив на освітній простір західних областей
УРСР у післявоєнний період (1944–1953 рр.) : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Рівне, 2019.
2. Місько В., Секо Я. Історична освіта в Кременецькому державному учительському інституті (1940–1951). ЧТИВО.
http://surl.li/syyoo
3. Вища педагогічна освіта в Кременці (40–90 рр. ХХ ст.). Матеріали регіональної науково-практичної конферен-
ції «Вища педагогічна освіта в Кременці 1940–1990 рр. ХХ ст.): знахідки, традиції, проблеми та перспективи».
Жовква, 2012. 280 с.
4. Васильчук Т.В. Відновлення та розвиток системи вищої освіти в Україні (1943–1950 рр.) : автореф. дис. … канд. іст.
наук : 07.00.01. Запоріжжя, 2007.
5. Герегова С.В., Марусик Т.В. Розвиток вищої освіти в західних областях України. Український історичний журнал.
1997. № 3. С. 101–109.
6. Герегова С.В. Освіта в Західноукраїнському регіоні (друга половина 40-х – перша половина 50-х років ХХ ст.) :
дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Чернівці, 2004.
7. Zbigniew Osiński Edukacja historyczna okresu PRL w służbie władzy i ideologii – konsekwencje i zagrożenia. URL:
http://surl.li/ejkbl
8. Учебный год в вузах начался. Правда. 1944. 2 октября. С. 1.
9. Witold Jan Chmielewski Kształcenie nauczycieli w okresie ideologizacji szkolnictwa(1944–1956). Wydawnictwo Neriton
Warszawa, 2006.
10. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 12. Протоколи засідань різних кафедр 1945–46 рр.
11. Прохоренко О.А. Повсякденне життя науково-педагогічної інтелігенції України в другій половині 40-х – першій
половині 50-х рр. ХХ ст. : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Київ, 2008.
12. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 14. Звіт Кременецького державного учительського інсти-
туту за 1945–1946 н. р.
13. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 44. Звіт про проведену з покращення викладання історії
України за 1947 р.
14. Державний архів Волинської області. Ф. 1-3188. Оп. 1. Спр. 118. Спогади професора Михайлюка О.Г. «Я працював
у Кременці».
15. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 2. План роботи кафедри літератури.
16. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 16. Звіти про роботу кафедр за 1945–1946 рр.
17. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 17. Звіт про роботу кафедри історії за 1945–46 рр.
18. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 48. План політико-виховної роботи на 1948–49 рр.
19. Державний архів Тернопільської області. Ф. 21. Оп. 3. Спр. 71. Звіт про науково-дослідну роботу за 1949 р.
20. Ятищук О. Реорганізація Кременецького учительського інституту в педагогічний і нові шляхи розвитку
(1950–1969 рр.). Вища педагогічна освіта в Кременці (40–90 рр. ХХ ст.) : матеріали регіональної науково-практич-
ної конференції. Жовква, 2012. С. 58–69.
Опубліковано
2024-08-18
Як цитувати
Скакальська, І. (2024). СУСПІЛЬНІ ДИСЦИПЛІНИ ТА ІДЕОЛОГІЧНА РОБОТА У КРЕМЕНЕЦЬКОМУ УЧИТЕЛЬСЬКОМУ (ПЕДАГОГІЧНОМУ) ІНСТИТУТІ. Літопис Волині, (30), 41-45. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2024.30.06
Розділ
Історія Волині