EDUCATION IN THE USSR IN THE SECOND HALF OF THE 1940S – LATE 1980S: MODERN POLISH VISIONS

Keywords: research, problem, scientists, Soviet society, culture, education.

Abstract

Based on the study of the historiographic heritage of modern Polish researchers, the work proves the importance of the Polish-Ukrainian dialogue in the study of not only history related to both countries, but also topics that are exclusively related to Ukraine. This demonstrates the solidarity of the western neighbors to the historical legacy. The multi-perspective study of society contributes to the positive development of modern historiographical science, as it functions in the conditions of freedom of scientific research. An important aspect is the integration of scientific thought, which contributes to a holistic perception of the problem from various points of view. In order to overcome the traumatic past and create a dynamic democratic society, today we pay attention to precisely these aspects. The article focuses on various topics, especially the study of the mentality of Soviet society, the influence of ideas on the further perception of reality. Here the separation of Ukrainian from Soviet is demonstrated. Based on the characteristics of the Ukrainian mentality, it has been proven that it differs from the Russian one, so the latter accused him of Russophobic intentions, which was completely untrue. Even on the contrary. Researchers emphasize the lack of implementation of one's own internal policy in the Ukrainian SSR, even in a limited, Soviet version. They compare it to former pro-Soviet Poland, which had more opportunities than its eastern neighbor. Scientists strive to combine micro and macro studies. And their Soviet studies are devoted to the totalitarian language, which remained a difficult legacy from the times of totalitarian and authoritarian regimes.They studied the role of dissidents and intellectuals in their downfall. Scientists devoted their research to the problems of pedagogical education and its staffing. But they were supposed to contribute to the development of the younger generation, to keep up with the demands of the times, and not to join ideological postulates that cluttered consciousness and prevented critical thinking and testing new ideas in education.

References

1. Маслак В. Інтелектуальний вплив ідей Єжи Ґедройця на польські студії української історії. Емінак. 2017. № 1(3). С. 73–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eminak_2017_1%283%29__16 (дата звернення: 15.08.2022).
2. Жебровський М. Як поставала легендарна паризька «Культура». URL: https://novapolshcha.pl/article/yak-postavalalegendarna- parizka-kultura/ (дата звернення: 11.08.2022).
3. Machko K. Echakomunizmu. Dziedzictwo homo sovieticus. URL: https://eastbook.eu/2017/11/15/echa-komunizmuspuscizna- homo-sovieticus/ (дата звернення: 10.08.2022).
4. Kornat M. Prof. Polska historiografia historii nowo żytnejdziała w warunkachwolnościbadańnaukowych. URL: https://dzieje.pl/aktualnosci/prof-m-kornat-polska-historiografia-dziejow-najnowszych-funkcjonuje-w-warunkach(дата звернення: 10.08.2022).
5. Polskie widzenie Europy : historia i współczesność : pracazbiorowa / podred. WojciechaJózefaBurszty i JoannyNowak ; Inst. SlawistykiPol. Akad. Nauk. Warszawa : SlawistycznyOśrodekwydawniczy, 2012. 231.
6. Маліцький Ян: Ми шукаємо студентів із ноткою «шляхетного східного божевілля». URL: https://novapolshcha.pl/ article/yan-malickii-mi-shukayemo-studentiv-iz-notkoyu-shlyakhetnogo-skhidnogo/ (дата звернення: 19.07.2022).
7. Фрішке Анджей: Сталін хотів, щоб українці перестали існувати в Польщі. URL: https://espreso.tv/article/2017/06/11/ frishke (дата звернення: 21.07.2022).
8. Стриєк Т. Невловні категорії. Нариси про гуманітаристику, icторiю і політику в сучасних Україні, Польщі та Росії. Київ : Ніка-Центр, 2015. 320 с.
9. Марціняк В. 1989 рік і крах ялтинського режиму. URL: https://krytyka.com/ua/articles/1989-rik-i-krakh-yaltynskohorezhymu (дата звернення: 21.08.2022).
10. Stryjek, T. Jakiejprzeszłościpotrzebujeprzyszłość? : interpretacjedziejównarodowych w historiografii i debaciepublicznejnaUkrainie 1991–2004. Warszawa : Instytut Studiów Politycznych PAN : OficynaWydawnicza RYTM, 2007. 848 с.
11. David R. Marples. Heroes and Villains. Creating National History in Contemporary Ukraine. Budapest – NewYork : Central European University Press, 2007. Р. 230. URL: https://uamoderna.com/images/archiv/14/13_UM_14_Dyskusii_Stryjek.pdf (дата звернення: 22.07.2022).
12. Садовський Я. Стратегії конструювання тоталітарної ідентичності в культурах сталінської моделі. Міжнародна наукова конференція «Радянське «я» і радянське «ми» між ідеологією і реальністю», 24–26 червня 2021 р. URL: https:// www.youtube.com/watch?v=jaQU8dWvZUY (дата звернення: 21.07.2022).
13. Wroczynskiy Ryshard. Problemy wychowania pedagogicznego w ZSRR. Pedagogical Quarterly. 1956. Ч. 3. № 2. С. 44–52.
14. Mlynarchyk-Tomczyk А. «Walka o efekty kształcenia» jako jeden z elementów dyscypliny socjalistycznej w placówkach pedagogicznych okresu PRL. Almanach historyczny. Kielce : Wydawnictwo TACT, 1999. T. 12. C. 131–143.
15. Vilokh Y. Tadeusz Dyskusja na temat edukacji pedagogicznej w ZSRR. Pedagogical Quarterly. 1956. R. 3. №. 2. С. 134–138.
16. Bush V. Friedrich. Kształcenie nauczycieli: kluczowa kwestia polityki edukacyjnej w Europie? Pedagogical Quarterly. 1956. R. 36. № 4. С. 53–64.
17. Furmańska M. Tendencje reformowania systemów edukacji pedagogicznej. Czasopismo naukowe Wydziału Pedagogiki i Psychologii Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. Białystok : Wydawnictwo «Trans Humana». uniwersytet, 1996. С. 125–129.
Published
2022-09-09
How to Cite
Lavrut, O. (2022). EDUCATION IN THE USSR IN THE SECOND HALF OF THE 1940S – LATE 1980S: MODERN POLISH VISIONS. Litopys Volyni, 94-97. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.spec.17
Section
History of Ukraine