ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ В ЛУЦЬКУ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ДЕРЖАВНОГО АРХІВУ ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
Анотація
У статті висвітлюється діяльність Луцької української гімназії – однієї з трьох середніх приватних шкіл з українською мовою навчання, які діяли на Волині в період перебування краю у складі Другої Польської республіки (1918–1939 рр.). Документи, які зберігаються у Державному архіві Волинської області (фонди 73 «Луцька приватна українська гімназія Товариства ім. Лесі Українки та 190 «Луцьке товариство ім. Лесі Українки»), розкривають маловідомі сторінки історії навчального закладу, засвідчують його роль як важливого осередку культурно-освітнього життя українського населення краю. З архівних матеріалів, які викликають найбільший інтерес, – списки учителів та учнів різних років, щоденники подій, які відбувались в гімназії у 1920–1930-х рр., протоколи засідань батьківського комітету, педагогічної ради школи, навчальні плани гімназії, книги адміністративно-господарських видатків, звіти польських шкільних інспекторів про перевірку гімназії, переписка з польськими освітніми установами, шкільні свідоцтва учнів, статути гуртків та самоврядних шкільних інституцій, спогади колишніх гімназистів тощо. З’ясовано національний і соціальний склад учнів гімназії. Показано, що високий рівень навчання та виховання в школі забезпечував педагогічний колектив закладу, який складався з учителів вищої кваліфікації. В різний час в школі працювали такі талановиті педагоги, як І. Власовський, М. Левицький В. Федоренко, Р. Шкляр, Б. Білецький, С. Дибенко, Р. Жегалович та інші. Луцька українська гімназія була навчальним закладом гуманітарного профілю. Учні вивчали такі предмети, як православна релігія, латинська, німецька та французька мови, географія, історія, фізика, хімія тощо. Як свідчить шкільна документація, найбільше годин тижневого навантаження відводилось українській та польській мові. Навчання в гімназії відбувалось українською мовою, за винятком історії та географії Польщі. Автор на основі архівних матеріалів виокремив важливі чинники, які впливали на перебіг навчально-виховного процесу. Серед головних: брак фінансування, відсутність належної матеріально-технічної бази, постійний тиск з боку польської шкільної адміністрації. Показано, що влада намагалась ретельно контролювати діяльність гімназії шляхом відповідної кадрової політики, затвердження навчальних планів (обов’язковими предметами були польська мова, географія та історія Польщі), щорічних інспекцій польськими освітніми чиновниками. Акцентовано увагу на тому, що невід’ємною частиною навчально-виховного процесу в гімназії було національно-патріотичне виховання молоді. Щороку в навчальному закладі відбувалися урочисті академії на честь Т. Шевченка, вшановувались видатні українські історичні та культурні діячі. На основі документів показано форми культурного дозвілля гімназійної молоді.
Посилання
2. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 1.
3. ДАВО. Ф. 190. Оп. 1. Спр. 10.
4. ДАВО. Ф. 190. Оп. 1. Спр. 2.
5. ДАВО. Ф. 190. Оп.1. Спр. 4.
6. ДАВО. Ф. 190. Оп. 1. Спр. 5.
7. ДАВО.Ф. 73. Оп. 1. Спр. 16.
8. ДАВО.Ф. 73. Оп. 1. Спр. 2.
9. ДАВО. Ф. 73 . Оп. 1. Спр. 54.
10. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 88.
11. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 10.
12. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 8
13. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 4.
14. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 17.
15. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 58.
16. ДАВО. Ф. 190. Оп. 1. Спр. 19.
17. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 7.
18. ДАВО. Ф. 73. Оп. 1. Спр. 32.