ОСОБЛИВОСТІ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ТА МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН РЕСПУБЛІКИ ІРЛАНДІЯ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ПОЛІТИЧНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Ключові слова: Республіка Ірландія, зовнішня політика, міжнародні відносини, ООН, ЄС, США, Велика Британія, політика нейтралітету, дипломатія.

Анотація

У статті проаналізовано засади зовнішньої політики та міжнародних відносин Республіки Ірландія в умовах трансформації сучасної системи міжнародних відносин і формування нового світового порядку. Показано, що сьогодні Республіка Ірландія є успішною високорозвиненою державою у світі та має дипломатичні відносини зі 161 державою і чимало посольств, а також консульств за кордоном. З початку 1800-х рр. ірландці у великій кількості емігрували до багатьох частин світу, що зумовлює тісні економічні й культурні зв’язки Республіки Ірландія з країнами, де значна частина населення має ірландське походження. До них належать США, Австралія, Велика Британія, Канада та Нова Зеландія. На міжнародні відносини Республіки Ірландія істотний вплив має її членство в ЄС, хоча двосторонні відносини із США та Великою Британією також важливі для держави. Республіка Ірландія є невеликою державою у ЄС, яка традиційно проводить позаблокову зовнішню політику. Республіка Ірландія історично прагнула незалежності в зовнішній військовій політиці, вона не є членом Організації Північноатлантичного договору (НАТО) та проводить давню політику військового нейтралітету. Обґрунтовано, що Республіка Ірландія прихильна до системи ООН і її дипломатія прагне обстоювати цінності ліберальної демократії та особливо повагу до прав людини. У Республіки Ірландія є почуття солідарності з багатьма країнами, які також домоглися незалежності протягом останніх ста років. Політика нейтралітету допомогла Республіці Ірландія домогтися успіху у внеску в численні миротворчі місії ООН. Членство в ООН посідає центральне місце в зовнішній політиці Республіки Ірландія. Республіка Ірландія зробила важливий внесок у роботу Ради Безпеки (РБ) ООН. З моменту приєднання до ООН у 1955 р. Республіка Ірландія перебувала в РБ ООН чотири рази – у 1961 р., 1981–1982 рр., 2001–2002 рр. і 2021–2022 рр. Доведено, що для Республіки Ірландія ЄС є основним інструментом, за допомогою якого просуваються зовнішньополітичні інтереси країни. Республіка Ірландія надає особливого значення багатостороннім форумам, таким як ООН, Рада Європи й Організація з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ). Республіка Ірландія ефективно використовує ці організації для сприяння створенню більш безпечного, справедливого і чесного глобального середовища. Крім того, Республіка Ірландія надає великого значення двостороннім відносинам із низкою важливих і дружніх країн, серед яких Велика Британія, США та країни ЄС є найважливішими. Аргументовано, що, спираючись на свій індивідуальний національний досвід, Республіка Ірландія використовує вплив своєї діаспори та культурну дипломатію для того, щоб посісти своє місце в мінливому світі. Основна мета ірландської дипломатії, а саме просування інтересів Республіки Ірландія на міжнародній арені, залишається практично незмінною з плином часу. Однак сучасне глобальне середовище, трансформація сучасної системи міжнародних відносин і міжнародного порядку вимагає єдиного й адаптованого підходу з боку уряду та більш гнучкого реагування з боку дипломатів Республіки Ірландія. Протягом багатьох років Республіка Ірландія демонструвала стійкість, адаптивність і креативність, і ці якості залишаються безцінними у світі, що глобалізується.

Посилання

1. Northern Ireland Protocol Bill. Institute for Government. 2022. June, 14. URL: https://www.instituteforgovernment.org.uk/explainer/northern-ireland-protocol-bill.
2. McDonagh K. Ireland’s Foreign Relations in 2022. Irish Studies in International Affairs. 2023. Vol. 34. No 1. P. 243–259. URL: https://doi.org/10.1353/isia.2023.a918366.
3. McConnon E. The Security-Development Nexus in Ireland’s Foreign Policy: Challenges and Opportunities. Irish Studies in International Affairs. 2018. Vol. 29. 119–132. URL: https://doi.org/10.1353/isia.2018.0008.
4. Rees N., O’Brennan J. The dual crisis in Irish foreign policy: the economic crash and Brexit in a volatile European landscape. Irish Political Studies. 2019. Vol. 34. No. 4. P. 595–614. URL: https://doi.org/10.1080/07907184.2019.1669563.
5. Tonra B. Global citizen and European republic: Irish foreign policy in transition. Manchester: Manchester University Press, 2013. 240 p. URL: https://muse.jhu.edu/book/67694.
6. Doyle J., Connolly E. The Place of the United Nations in Contemporary Irish Foreign Policy. In: Kennedy M., MacMahon D. (Eds.), Obligations and Responsibilities Ireland and The United Nations: 1955–2005. Dublin: IPA and Dept of Foreign Affairs, 2005. P. 362–383. URL: https://ssrn.com/abstract=1297930.
7. Ireland – Foreign Relations. Global Security. 2024. URL: https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/ie-forrel.htm.
8. McQuinn C. Ireland’s policy on neutrality and defence to be reviewed by public forum. The Irish Times. April 5, 2023. URL: https://www.irishtimes.com/ireland/2023/04/05/irelands-policy-on-neutrality-and-defence-to-be-reviewed-by-public-forum/.
9. Review of Ireland’s Foreign Policy and External Relations Public Consultation Document. Department of Foreign Affairs and Trade of the Republic of Ireland. 2024. URL: https://www.dfa.ie/media/dfa/alldfawebsitemedia/ourrolesandpolicies/ourwork/foreignpolicyreview/public-consultation-paper-final.pdf.
10. Irish diplomacy in a globalised world, a talk delivered at the University of Kent on 2 February 2015. Department of Foreign Relations of Ireland. 2015. URL: https://www.dfa.ie/irish-embassy/great-britain/news-and-events/2015/irish-diplomacy-ina-globalised-world/.
11. Irish foreign security policy will shift gradually. Emerald expert briefings. Dublin: Emerald Publishing Limited, 2023. URL: https://doi.org/10.1108/oxan-db280842.
12. Doyle J., Connolly E. Irish foreign policy in the United Nations and European Union: influence and participation. Barcelona: DCIDOB, 2010. URL: https://doras.dcu.ie/15215/1/Doyle_Connolly_irish_foreign_policy.pdf.
13. Ireland In The World – International Relations. The Information about Ireland Site. 2024. URL: https://www.ireland-information.com/reference/internat.html.
14. Doyle J. Irish Diplomacy on the UN Security Council 2001–2: Foreign Policy-making in the light of Day. Irish Studies in International Affairs. 2004. Vol. 15. P. 73–102. URL: https://doi.org/10.1353/isia.2004.a810481.
15. Review of the Irish Aid Programme. Joint Committee on Foreign Affairs and Trade and Defence. Dublin: Houses of the Oireachtas, 2018.
16. Spear J., Paul W. Conceptualising the security-development nexus: An overview of the debate. In: Spear J., Paul W. (Eds), Security and development in global politics: A critical comparison. Washington, D.C.: Georgetown University Press, 2012. P. 7–36.
17. O’Gorman E. Conflict and development. London: Zed Books, 2011. 192 p.
18. Stewart F. Development and security. In: Robert Picciotto, Roberto and Rachel Weaving (Eds), Security and development: Investing in peace and prosperity. London: Routledge, 2013. P. 43–70.
19. Ireland is world leader in Development Policy: EU Commissioner Mimica. European Commission. 18.10.2016. URL:
https://ec.europa.eu/ireland/news/ireland-is-world-leader-in-development-policy-eucommissioner-mimica_en.
20. McConnon E. Risk and the security-development nexus: The policy of the US, the UK and Canada. London: Palgrave Macmillan, 2018.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Марусинець, М. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ТА МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН РЕСПУБЛІКИ ІРЛАНДІЯ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ПОЛІТИЧНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ. Літопис Волині, (31), 151-161. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2024.31.24
Розділ
Політологія