СІМ’Я В СТАРОДАВНІЙ АССИРІЇ: ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА СПАДКОВІ ВІДНОСИНИ
Анотація
Для східної культури традиційним було й залишається специфічне, відмінне від західної культури, уявлення про сім’ю, її функції та завдання. На відміну від західного, у східному суспільстві з давніх часів сім’я була патріархальною, оскільки завжди існувала абсолютна залежність жінки від чоловіка. Ба більше, жінка на Сході мала обмежені права, а то й зовсім була позбавлена їх. Її головне завдання зводилося до повної покори чоловікові, задоволення всіх його вимог та потреб, а також до народження дітей та догляду за ними. Отже, основне, для чого створювалася сім’я та укладався шлюб, – народження дітей, тобто спадкоємців. До певної міри такі консервативні правила й порядки стосовно сім’ї та шлюбу в східних країнах зберігаються й до сьогодні. Однак зауважимо, що в різних регіонах Сходу сьогодні, як і в давнину, сімейні відносини, становище жінки в сім’ї, виховання дітей та спадкові права мали свою специфіку. Особливості шлюбно-сімейних відносин визначаються найперше правовим становищем жінки. Подеколи жінка мала більше прав, як це було, наприклад, у Стародавньому Єгипті, де представниці вищих суспільних верств могли здобувати освіту, займатися наукою, навіть очолювати державу. А от у Стародавній Індії особливістю сімейних відносин було неоднозначне становище жінки, адже, з одного боку, вона за індійськими законами мала шануватися й оберігатися, а з іншого – ті ж таки закони визначали її абсолютну залежність від батька, чоловіка чи синів. Ще іншим було становище жінки в Стародавній Ассирії, яка серед державних утворень Стародавнього Сходу вирізнялася найбільш агресивною завойовницькою політикою, що й визначало привілейоване становище чоловіків. Зважаючи на вищевикладене, у статті на підставі аналізу текстів староассирійських законів аналізуються особливості шлюбно-сімейних відносин, а саме показано правове становище жінок, показано їхню правову незахищеність. Через призму становища жінки продемонстровано ставлення до дітей різної статті, визначено особливості виховання хлопчиків та дівчаток. Також значну увагу присвячено правилам спадкування майна.
Посилання
2. Олешко С., Біла О. Історичний ракурс уявлень про жінку в різні епохи. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2016. Вип. 2. С. 141–147.
3. Білик В. Роль і місце жінки в старосхідному суспільстві (на прикладі Стародавньої Месопотамії). Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: Історичні науки. Луцьк, 2019. № 5 (389). С. 115–121.
4. Delaporte L. Mesopotamia. The Babylonian and Assyrian civilization (The History of civilization). Routledge. 2013. 392 p. URL: https://archive.org/details/mesopotamiababyl0000dela/page/24/mode/2up?view=theater (Дата звернення: 05.08.2024).
5. Lozano-García Manuel, Cláudia Gomes, Sara Palomo-Díez, Ana María López-Parra, Eduardo Arroyo-Pardo. The Study of Adoption in Archaeological Human Remains. Genealogy. 2023. 7: 38. URL: file:///D:/Downloads/The_Study_of_Adoption_in_Archaeological_Human_Rema.pdf(Дата звернення: 03.08.2024).
6. Robert Paulissian. Adoption in Ancient Assyria and Babylonia. Journal of Assyrian Academic Studies. 1999. 13: 5–34.
https://wit-resources.s3.amazonaws.com/Paulissia1-1.pdf (Дата звернення: 01.08.2024).
7. Середньоассирійські закони. Шама О. І. Хрестоматія з історії Стародавнього Сходу: посібник для студ. істор. ф-ту. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. С. 149–156. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12744 (Дата звернення 04.08.2024).
8. Ашшурські юридичні і господарські документи. Шама О. І. Хрестоматія з історії Стародавнього Сходу посібник для студ. істор. ф-ту. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. С. 156–158. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12744 (Дата звернення 06.08.2024).