НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В ДРУГІЙ ПОЛЬСЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ
Анотація
У статті висвітлюються особливості державної політики міжвоєнної Польщі у галузі освіти. Головний акцент зроблено на початковому шкільництві, позаяк цей тип шкіл був домінуючим у структурі навчальних закладів у східних воєводствах країни. Найбільш гострою у цих регіонах упродовж міжвоєнного двадцятиліття залишалася проблема україномовного шкільництва. Освітнє законодавство Другої Польської республіки умовно можна поділити на два періоди: перший – роки правління урядів національних демократів (1918–1926); другий – перебування при владі урядів «санації» (1926–1939). Підкреслимо, що становлення системи національної освіти в Польщі відбувалося у складних політичних та соціально-економічних умовах, зумовлених руйнівними наслідками Великої війни, відсутністю належної матеріальної бази, багатонаціональним складом держави, існуванням різних моделей шкільної освіти на польських землях, що раніше входили до складу Австро-Угорщини, Росії та Німеччини. У перші роки після відновлення незалежності Польщі прийнято низку важливих законів, що регулювали діяльність закладів початкової освіти. Серед вагомих здобутків цього періоду назвемо впровадження обов’язкової безкоштовної загальної освіти для дітей, відновлення та розбудову шкільної інфраструктури, зростання мережі початкових шкіл на всій території держави. Значні зміни в освітній системі Польської держави відбулися у зв’язку зі шкільною реформою 1932 р. Нижчою її ланкою залишалася початкова школа як базова основа системи польської освіти. Нововведенням стало запровадження організаційного і програмного диференціювання початкових шкіл, навчальні програми яких мали складатися в такий спосіб, аби учні мали можливість переходити з одного типу шкіл в інші, з нижчих до вищих. Зауважимо, що система шкільної освіти була важливим компонентом національної політики польських урядів міжвоєнної доби. Від моменту приєднання територій Західної України до складу Польщі простежувалася дискримінація освітніх закладів із національними мовами викладання, більшість з яких була початковими школами. Це знайшло своє відображення у Законі «Про організацію шкільництва», ухваленому Сеймом 31 липня 1924 р. Основним типом початкової школи до кінця міжвоєнної доби стала двомовна (утраквістична) школа. Вона давала змогу здобувати білінгвістичну освіту і водночас була дієвим інструментом асиміляції національних меншин, у т. ч. українців. У другій половині 1930-х років українське початкове шкільництво в Польщі опинилося під загрозою повної ліквідації.
Посилання
ньої історії. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2008. Вип. 14. С. 235–238.
2. Алексієвець Л. Реформа шкільної освіти і розбудова вищої школи Польщі у міжвоєнний період (1918–1939 рр.).
Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія «Історія».
2003. Вип. 1. С. 207–211.
3. Василюк А.В. Реформи шкільної освіти в Польщі: історія й сучасність : монографія. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя,
2007. 340 с.
4. Галай М. Освітня політика Другої Речі Посполитої у сфері початкової освіти у 1932–1939 роках (за матеріалами
Тернопільського воєводства. Гуманітарний журнал. 2012. Вип. 2–3. С. 135–144.
5. Руда О. Національно-освітня політика урядів Польщі щодо населення Галичини в 20–30-х роках ХХ століття: реа-
лізація та рецепції. / НАН України, Ін-т українознав. ім. І. Крип’якевича. Львів, 2019. 802 с.
6. Sanojca К. Relacje polsko-ukraińskie w szkolnictwie państwowym południowo-wschodnich województw Drugiej
Rzeczypospolitej. Kraków: Poligrafija Saliezjańska, 2013. 477 s.
7. Sadowska J. Jędrzejewiczowska reforma oświaty w latach 1932–1933. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku. Instytut
Historii. 1999. 429 s.
8. Kulpa J. Kształcenie nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918-1939. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wrocław–Warszawa–Kraków Kraków, 1963. 176 s.
9. Trzebiatowski К. Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932. Monografie z dziejów oświaty pod redakcją
Łukasza Kurdybachy, tom XII. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków,
1970. 367 s.
10. Falski M. Koncepcja szkoły powszechnej i jej roli w ustroju szkolnictwa w okresie międzywojennym w Polsce. Rozprawy
z Dziejów Oświaty. 1958. № 1. S. 169–217. Rozprawy z Dziejów Oświaty. URL: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/
Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r1958-t1/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r1958-
t1-s169-217/Rozprawy_z_Dziejow_Oswiaty-r1958-t1-s169-217.pdf
11. Wróblewska U. Polityka oświatowa państwa polskiego wobec mniejszości narodowych, grup etnicznych i wyznaniowych
zamieszkujących Kresy Wschodnie w II RP. Nauka. 2011. № 2. S. 109–124.
12. Iwanicki M. Oświata i szkolnictwo ukraińskie w Polsce w latach 1918–1939. Siedlce : Wyd. Uczelniane WSP w Siedlcach,
1975. 272 s.
13. Syrnyk M. Ukraińcy w Polsce 1918–1939. Oświata i szkolnictwo. Wrocław : Krynica desing studio. 1996. 186 s.
14. Mauersberg S. Szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych w Polsce w latach 1918–1939. Wrocław ; Warszawa ;
Kraków : Ossolineum, 1968. 230 s.
15. Do ludu Polskiego. Kalendarium. URL: https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/lublin-1918-tymczasowy-rzad-ludowyrepubliki-
polskiej-manifest/16. Dekret o obowiązku szkolnym. Dziennik Praw Państwa Polskiego (далі - D. Pr.P.P.). 1919. № 14. Poz. 147. S. 192–197.
17. Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w sprawie zaprowadzenia nauki uzupełniającej w
myśl Dekretu o obowiązku szkolnym. Dziennik Urzędowy MWRiOP (далі – Dz.Ur. MWRiOP ). 1919. R. 2. Nr 9. Poz. 4.
S. 246–247. Europiean Legislation Identifier. URL: https://eli.gov.pl/eli/DU/1919/443/ogl/pol.
18. Dekret o kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Państwie Polskim. D. Pr.P.P. 1919. № 14. Poz. 185. S. 280–285.
19. Зашкільняк Л.О. Історія Польщі. Від найдавніших часів до наших. Львів : Львів. нац. ун-т ім. І. Франка, 2002. 759 с.
20. Ustawa z dnia 4 czewca 1920 r. о tymczasowym ustroju władz szkolnych. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (далі –
Dz. U. R. P.) .1920. № 50. Poz. 304. S. 872–873.
21. Ustawa z dnia 17 lutego 1922 r. o zakładaniu i utrzymywaniu publicznych szkół powszechnych. Dz. U. R. P. 1922. Nr. 18.
Poz. 143. S. 285.
22. Ustawa z dnia 17 lutego 1922 r. o budowie publicznych szkół powszechnych. Dz. U. R. P. 1922. Nr. 18. Poz.
144. S. 285–286. Internetowy System Aktów Prawnych (далі: ISAP). URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/
WDU19220180144/O/D19220144.pdf
23. Ustawa z dnia 31 lipca 1924 r., zawierająca niektóre postanowienia o organizacji szkolnictwa. Dz. U. R. P. 1924. № 79. Poz.
766. S. 1212–1214. ISAP. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19240790766/O/D19240766.pdf
24. Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa. Dz. U. 1932. Nr 38. Poz. 389. S. 639–645. ISAP. URL: https://isap.
sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19320380389/O/D19320389.pdf
25. Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o prywatnych szkołach oraz zakładach naukowych i wychowawczych. Dziennik
Ustaw (далі – Dz.U.). 1932. № 33. Poz. 343. S. 545–546. ISAP. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/
WDU19320330343/O/D19320343.pdf
26. Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 7 lipca 1932 r. o okręgach szkolnych. Dz.Ur.
1932. № 63. Poz. 589. S. 1241. Internetowy System Aktów ISAP. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/
WDU19320630589/O/D19320589.pdf