КІНО ПРО ЯПОНІЮ: МІРКУВАННЯ ІСТОРИКА НА МАРГІНЕСАХ «ОСТАННЬОГО САМУРАЯ»

Ключові слова: «Останній самурай», Японія, кіно, культура, сьоґунат Токуґава, епоха Мейдзі

Анотація

У статті авторка аналізує окремі сцени стрічки «Останній самурай» Едварда Цвіка. Основну увагу у дослідженні присвячено не так культурологічному, як історичному контексту фільму. Це цілком виправдано, адже художнє кіно часто-густо ретранслює історичну інформацію, але що важливіше – впливає на суспільну думку, формуючи позитивну або негативну оцінку тих чи інших подій або персонажів. Указано, що у випадку «Останнього самурая» кінострічка ставить питання про долю цивілізацій та традиційних суспільств. «Останній самурай» присвячений унікальному процесові заміни старих взірців новими у Японії на зламі XVIII– XIX ст., який відбувся впродовж якихось кільканадцяти років і який отримав остаточне осмислення після 1945 р. Стрічка показує процес вестернізації Японії епохи Мейдзі, щоб стати сучасною нацією та державою. Указано на ті елементи, які стали основою формування модерної нації і які відображені у стрічці – традиції самурайства, культ імператора. Водночас аналіз сюжету фільму показує, що режисер демонструє як західні впливи не призвели до руйнування традиційних японських стереотипів соціальної свідомості. Одним із важливих моментів, які варто окреслити, є зображення контрасту західної та японської культур, що відображає два бачення народу: елітарної Японії епохи Едо та модерної держави епохи Мейдзі. Висновковуючи, авторка стверджує, що таємничий і захоплюючий світ культури Країни вранішнього сонця є донині глибоко захований – як емоції самих японців, які приховують їх під поверхово ввічливою посмішкою, такі складні для розуміння гайдзину (іноземцю). І «Останній самурай» лише ледве відкриває нам його. Можливо, тому, що зі своїми прототипами герої мають дуже мало спільного (за винятком хіба що Кацумото, списаного з одного з найбільш відомих самураїв у «Японській історії» Сайґо Такаморі). 

Посилання

1. Грицак Я.Й. Життя, смерть та інші неприємності. Київ : Грані-Т, 2008. 232 с.
2. Колісниченко О.В. «Вестернізація» та «освічений націоналізм» в Японії доби Мейдзі. Історіосфера : матеріали
XVI наук. конф. викладачів, здобувачів вищої освіти та молодих учених Південноукр. нац. пед. ун-ту ім. К.Д. Ушин-
ського, м. Одеса, 17–18 квітня 2017 р. Одеса : ПНПУ ім. К. Ушинського, 2017. С. 118–123.
3. Мар’янко О.В. Реставрація Мейдзі 1868 року: буржуазна революція чи формування абсолютистського режиму. Нау-
кові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. 2009. Вип. 108. Вип. 121. С. 142–145.
4. Поп Ю.І. Нова історія країн Азії і Африки (XVI – поч. ХХ ст.). Київ : Академія, 2012. 376 с.
5. Салахтуєв О. П’ять сотень останніх самураїв. KINO-коло. 2004. № 21. С. 124.
6. Скрипник О.М. Нова історія країн Азії і Африки : навчальний посібник. 2-е вид., доп. Умань : ПП Жовтий,
2011. 116 с.
7. Ушенко Д.О. Контент-аналіз конституції Японської імперії 1889 року. Історіосфера : матеріали Чотирнадцятої
наукової конференції викладачів, здобувачів вищої освіти та молодих учених Південноукраїнського національного
педагогічного університету імені К.Д. Ушинського, м. Одеса, 5–6 квітня 2019 р. Одеса, 2019. С. 133–140.
8. Jeliński J. Nowy typ bohatera : o samurajach w amerykańskiej kinematografii. Japoński soft power : wpływy Japonii na
kulturę zachodnią : praca zbiorowa / pod red. Adrianny Wosińskiej. Toruń: Wydawnictwo Kirin, 2010. S. 191–202.
9. Kajewski P. [Ostatni samuraj – recenzja]. Odra. 2004. Nr 3. S. 84–85.
10. Kanzo U. Japan and Japanese. Essays. (Historical Print ed.). British Library, 2011.
11. Kurniawati I. The Impact of Samurai’s society in Nathan Algren in Edward Zwick’s The Last Samurai : A behaviourist
approach / Research Paper Submitted as a Practical Fulfillment of Requirement for Bachelor Degree of Education in English
Department ; School of teacher training and education, Muhammadiyan University of Surakarta, 2006.
12. Nafarila E. Class Struggle Against Oppression in The Last Samurai movie directed by Edward Zwick: A Marxist Approach /
Submitted as a Partial Fulfillment of Requirement for Getting Bachelor Degree of Education in English Department ; School
of teacher training and education, Muhammadiyan University of Surakarta, 2009.
13. Pradana Y.S., Mustofa A. Ethnocentrism in Edward Zwick’s The Last Samurai Movie: Postcolonial Perspective. Lensa.
2021. Vol 11. No 2. July – December. P. 206–216.
14. Rudziński K. [Ostatni samuraj – recenzja]. Kino. 2004. Nr 2. S. 48–49.
15. Winiarczyk M. [Ostatni samuraj – recenzja]. Najwyższy Czas!: pismo konserwatywno-liberalne. 2004. Nr 6. S. XLVI.
Опубліковано
2024-08-18
Як цитувати
Каліщук, О. (2024). КІНО ПРО ЯПОНІЮ: МІРКУВАННЯ ІСТОРИКА НА МАРГІНЕСАХ «ОСТАННЬОГО САМУРАЯ». Літопис Волині, (30), 135-139. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2024.30.22
Розділ
Всесвітня історія