ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ» МАЙБУТНІМ БАКАЛАВРАМ-ПОЛІТОЛОГАМ
Анотація
У дослідженні охарактеризовано специфіку викладання в Рівненському державному гуманітарному університеті (РДГУ) навчальної дисципліни «Основи науково-дослідної роботи» майбутнім бакалаврам- політологам, яка є обов’язковим компонентом освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів за спеціальністю 052 «Політологія». Вивчення навчальної дисципліни «Основи науково-дослідної роботи» сприяє впровадженню «смислової» моделі політологічної освіти, яка спрямована не лише на передачу інформації про соціально-політичну сферу, але й на проникнення у сутність політичних явищ і процесів. Під час вивчення курсу здобувачі знайомляться з усіма етапами теоретичної й експериментальної науково-дослідної роботи, із сучасними методами й методиками наукового дослідження, технікою експерименту й обробки його результатів, вчаться працювати з даними, їх аналізувати, критично оцінювати стан досліджуваного питання, готувати реферати, огляди й звіти, виступати з доповідями про виконану роботу, освоювати реальні умови роботи в наукових колективах. Доведено, що засвоєння основ науково-дослідної роботи лише через систему «лекція-семінар» є неефективним, на противагу практичному характеру занять. Ефективнішими є методи теоретичного аналізу наукової літератури, спостереження, анкетування, експертне опитування, експеримент, мозковий штурм, ділові ігри, метод кейс-стаді, Swot-аналіз, моніторинг, фокус-групові дослідження, Інтернет-моніторинг соціальних мереж, тематичних блогів і форумів, сценарний аналіз й ін. З’ясовано, що ефективним є виконання здобувачами освіти індивідуальних науково-дослідних завдань з дисципліни – конкретного дослідження за фахом. Різного рівня дискусійні майданчики, наукові дослідження, систематична публікація матеріалів і результатів наукових пошуків здобувачів освіти в галузі політичної науки – все це дає змогу забезпечити ефективну систему викладання навчальної дисципліни «Основи науково-дослідної роботи». Саме науково-дослідницька діяльність є сполучною ланкою між навчальною діяльністю у ЗВО і професійною діяльністю особистості. Науково-дослідницька робота майбутніх бакалаврів-політологів у ЗВО – це вища форма навчальної діяльності, яка насамперед добровільна за вибором та внутрішньо мотивована. Саме до неї готуємо майбутнього політолога в процесі вивчення навчальної дисципліни «Основи науково-дослідної роботи».
Посилання
2. Гончаренко С.У. Педагогічні дослідження. Методичні поради молодим науковцям. Київ–Вінниця : ТОВ фірма «Пранер», 2010. 308 с.
3. Микитюк О.М. Теорія і практика організації науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах освіти України в ХІХ ст. : автореф. дис. … доктора пед. наук : 13.00.01. Інститут педагогіки АПН України. Київ, 2004. 42 с.
4. Альошкіна Л.П., Новак І.М. Особливості організації та перспективи розвитку науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Ефективна економіка. 2021. № 2. URL: http://www. economy. nayka.com.ua/?op=1&z=8674 (дата звернення: 20.08.2022).
5. Бєляєв Ю.І. Науково-дослідна діяльність студентів у структурі роботи університету. Педагогічний альманах. 2010. Випуск 6. C. 188–191.
6. Набока О.Г. Науково-дослідна діяльність студента як професійно орієнтована технологія. Наука і освіта : наук.- практ. журнал Південного наукового Центру АПН України. 2010. № 7. С. 165–168.
7. Голуб Т.П. Інтеракція змісту науково-дослідницької роботи студентів і якості вищої технічної освіти. Наука і освіта : наук.-практ. журнал Південного наукового Центру АПН України. 2011. № 6. (Педагогіка). С. 51–54.
8. Освітньо-професійна програма «Політологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 052 «Політологія» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки». URL: гhttps://www.rshu.edu.ua/images/osvitni_ programi/2022/osv _prog_bak_052_polit_2022.pdf (дата звернення 20.08.2022).
9. Палеха Ю.І., Леміш Н.О. Основи науково-дослідної роботи : навчальний посібник. Київ : Вид-во Ліра-К, 2013. 336 с.