ДІТИ ЯФЕТА, ХАМА ЧИ НІМРОДА? СОЦІОСОФІЯ У ТВОРАХ В’ЯЧЕСЛАВА ЛИПИНСЬКОГО, ГРИГОРІЯ ХОМИШИНА ТА ІВАНА КОРСАКА

Ключові слова: консерватизм, гетьман, Липинський, єпископ Хомишин, Корсак.

Анотація

В’ячеслав Липинський, Григорій Хомишин, Осип Назарук та інші українські консерватисти були послідовними критиками соціалізму, націоналізму та революцій як деструктивної політичної течії в українському соціумі І половини ХХ ст. Цю ж тезу осмислив та підкреслив і Іван Корсак у книзі «Діти Яфета». Ідеологічне протистояння українських консерватистів із соціалістами та націоналістами не призвело до жодного конструктиву у сфері державобудування. Націоналісти та соціалісти стали руйнівним елементом для нації, не лише не змогли об’єднати своїми ідеями суспільні прошарки. Вони, навпаки, призводили до чергового розколу в українському середовищі. Консерватисти-католики, прихильники окциденталізму, лідером яких був єпископ Г. Хомишин, уважали, що українці в умовах Європи 1930-х років повинні були здобувати незалежність за декілька етапів. На першому обмежитися автономією у складі Польської держави. Стосовно Польщі позиція Г. Хомишина була лояльною, за що його часто критикували націоналісти. Таким чином, консервативні ідеї В. Липинського мали прихильників у середовищі інтелектуальної української інтелігенції, частини консервативного католицького духовенства на чолі з владикою Г. Хомишиним. Творча спадщина українських консерватистів повернулася у 1990-ті роки. В Україні знайшла послідовників, головним чином, у середовищі інтелігенції, духовенства. Регулярно проводяться наукові конференції, присвячені творчості вченого. Проте, на жаль, у державі відсутні впливові політичні партії консервативного характеру. Відродився і маєток Липинських у селі Затурці. В особі Івана Корсака читачі отримали версію популярного історичного роману про життя В’ячеслава Липинського та українських консерватистів. Тому стверджено, що важливим є приклад переосмислення творчої спадщини мислителів-попередників сучасниками та застосування їхнього досвіду у сучасному державо- та націєтворенні.

Посилання

1. Липинський В. Хам і Яфет. В’ячеслав Липинський та його доба. Київ ; Житомир, 2008.
2. Білий Л. Консерватизм В’ячеслава Липинського: світоглядні та історико-політичні аспекти. Тринадцяті читання пам’яті В. Липинського. Актуальні проблеми розвитку суспільства: історична спадщина, релігії та виклики ХХІ століття. Луцьк, 2011.
3. Блаженний Священномученик Григорій Хомишин Єпископ Станиславівський. Два царства / ред. о. Ігор Пелехатий, Володимир Осадчий. Люблін, 2016. 4. Хомишин Г. Пастирське послання про політичне положення українського народу в Польській державі. Львів, 1931.
5. Мораль християнізму й націоналізму. Хрест Меча. Ч. 2–3. 1937.
6. Націоналізм і релігія. Бюлетень Крайової екзекутиви ОУН. Ч. 7–8. 1932. .
7. Українська проблема. Написав для духовної і світської інтелігенції українського народу Григорій Хомишин Станіславський єпископ. Станіславів, 1932. 8. Перевезій В. Українська греко-католицька церква в політичній структурі східногалицького суспільства в 20–30-х pp. XX століття. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. 1999. № 1. С. 76.
9. Осадчий В. Консервативний напрямок у Греко-католицькій церкві в Галичині. П’ятнадцяті читання пам’яті В. Липинського : Х Міжнародна науково-практична конференція. Луцьк, 2012.
10. Донцов Д. Де шукати наших історичних традицій. Квартальник Вістника. 1938. Ч. 1. С. 87.
11. Мірчук П. Нарис історії організації українських націоналістів. Українське видання. Мюнхен ; Лондон ; Нью-Йорк, 1968.
12. Пастирський лист Григорія Хомишина до Всечесного клира і вірних Станиславівської єпархії про політичне положення українського народу в польській державі. Львів, 1931. С. 28.
13. Шлях. 1937. 1 жовтня. № 6.
14. Савчук О. Гетьманський рух у Польщі. Останній Гетьман. Ювілейний збірник пам’яті Павла Скоропадського. Київ, 1993.
15. Мельничук П. Владика Григорій Хомишин – патріот, місіонер, мученик. Львів 1997.
16. Центральний державний історичний архів у Львові (ЦДІАУЛ). Ф. 359, оп. 1. спр. 332 (Листи Хомишина Григорія до Назарука. Т.2, 1935–1939).
17. Сидорчук-Потульницька Т. Гетьманський рух напередодні Другої світової війни та Осип Назарук. Записки НТШ. Праці історично-філософської секції. Львів, 1999. Т. 238.
18. ЦДІАУЛ. Ф. 359, оп. 1. спр. 208 (Листи Назарука до Хомишина Григорія. Т. 1,1929– 1936).
19. Корсак І. Діти Яфета. Київ, 2010.
20. Липинський В. Листи до братів-хліборобів. Про ідею і організацію українського монархізму. Київ – Філадельфія, 1995.
Опубліковано
2022-09-09
Як цитувати
Савчук, О. (2022). ДІТИ ЯФЕТА, ХАМА ЧИ НІМРОДА? СОЦІОСОФІЯ У ТВОРАХ В’ЯЧЕСЛАВА ЛИПИНСЬКОГО, ГРИГОРІЯ ХОМИШИНА ТА ІВАНА КОРСАКА. Літопис Волині, 31-36. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.spec.06
Розділ
Корсакіана